Schijfremmen remmen nauwkeuriger, waardoor het minder waarschijnlijk is dat het wiel blokkeert. Schijfremmen werken beter in nat weer beter dan velgremmen (maar maken wel meer lawaai). Door de rotorafmetingen te wijzigen, kunt u aanpassen hoeveel remkracht u wilt.
Ten eerste, denk eens na over de grootte van de schijf. Hoe groter de schijf, hoe beter de remkracht en hoe minder de hitte-opbouw. Vaak wordt gebruik gemaakt 140, 160 of 180mm remschijven, maar groter is ook mogelijk. Hoe groter de schijf, hoe zwaarder, en hoe snaller de remschijf kan aanlopen.
Dan zullen de blokken heel erg lang meegaan, duizenden kilometers. Fiets je in de regen, modder en met lange afdalingen? Dan kunnen de schijfremblokken veel sneller slijten. Als er een pasta van water en zand ontstaat die op de remblokken en remschijf gaan zitten, kunnen de blokken in 100 kilometer versleten zijn.
Schijfremmen hebben een betere warmteafvoer dan trommelremmen . Wanneer de remmen continu worden ingedrukt, zullen ze geen remmen tot stilstand en remmen veroorzaken. 2. De verandering in maat van de remschijf na verwarming verhoogt niet de slag van het rempedaal.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Schijfremmen hebben een kortere remweg. Door de krachtigere remmen krijg je meer controle over de fiets, vooral in natte en droge weersomstandigheden. Daarnaast wordt de remrand op de velg overbodig, wat een mooie cleane look oplevert. Je wielset wordt hier ook een stukje duurzamer van.
Fietsen zijn natuurlijk enorm duurzaam. Als u goed met uw fiets omgaat, dan zal deze al snel meer dan tien jaar meegaan. Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen.
Een piepende schijfrem op je fiets kan het gevolg zijn van een versleten remschijf. Over het algemeen zijn remschijven minder slijtagegevoelig, dan dat bijvoorbeeld remblokken zijn. Toch is het belangrijk om af en toe ook je remschijf te controleren. Zorg ervoor dat je remschijf minstens 1,5 mm dik is.
Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.
Een vaak gestelde vraag is of je schijfremmen kan monteren op een racefiets die nu velgremmen heeft. Het kort antwoord is simpelweg nee.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Het veiligst is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een fiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Hoeveel kilometer heeft de fiets gereden? Dat is te zien op de kilometerteller. Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
Als je een e-bike er dan uit wilt halen, moet je wel zo'n 4000 kilometer per jaar fietsen.
Piepende schijfremmen door te weinig bleeden
Het is van belang je schijfremmen regelmatig te (laten) bleeden of ontluchten. Hierdoor blijven ze namelijk op hun best functioneren. Doe je dit niet op tijd, vermindert de remkracht of kunnen de zuigers zelfs blijven hangen, waardoor hij kan gaan aanlopen.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
De verandering van trommelremmen naar schijfremmen vereist een ingrijpende ingreep in het in de fabriek geleverde remsysteem van het voertuig. De verandering is een grote en arbeidsintensieve investering en het is beter deze niet te snel uit te voeren.
Over het algemeen raden we aan om de remmen te ontluchten als het drukpunt verschuift of sponsachtig voelt. Vervang de volledige remvloeistof als deze lange tijd in gebruik is geweest. We raden aan om het remsysteem minstens één keer per jaar te controleren, ongeacht de prestaties.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Spuit Brake Cleaner niet rechtstreeks op je remschijf maar in een schone doek en neem daarmee de remschijf af! Zo geef je straatvuil en vettigheid geen kans om in te werken op je remblokken. Daarmee voorkom je piepende schijfremmen, behoud je optimale remkracht en gaan je remblokken langer mee.