De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2023 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%.
Na 60 maanden vervalt dit voordeel, maar je krijgt nog wel 6% korting op het toen geldende standaardtarief uit 2018 over de eerste €30.000. Oftewel, in 2023 heb je 22% - 6% is 16% bijtelling over de eerste € 30.000 en 22% over de rest van de fiscale waarde van de auto.
In 2020 was de bijtelling nog 8% met een cataloguswaarde tot € 45.000. Nu in 2021 geldt een bijtelling van 12% over de eerste € 40.000. Is de catalogusprijs hoger, dan geldt over de eerste € 40.000 een bijtelling van 12% en het restbedrag daarboven 22%. Lees hier meer over de bijtelling op (elektrische) auto's.
De hoogte van deze bijtelling ligt aan het jaar waarin de auto gebouwd is. De bijtelling wordt altijd voor 60 maanden vastgezet. Dit betekent dat een je een occasion uit 2019 of ouder nog 5 jaar lang voor een bijtelling van 4% kunt rijden (tot een maximale cataloguswaarde van € 50.000).
Nee bijtelling is niet aftrekbaar, wel zijn andere autokosten aftrekbaar. De kosten voor het privégebruik van een zakelijke auto mogen worden afgetrokken van de winst. Ook tolkosten en bijvoorbeeld kosten voor het gebruik van een veerpont vallen hieronder.
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op!
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
4% bijtelling gebruikte auto eerste € 50.000
Populaire elektrische auto's uit 2019 zijn de 2019 Tesla Model 3, 2019 Hyundai Kona Electric, 2019 Kia eNiro, 2019 Volkswagen eGolf, 2019 Nissan Leaf, 2019 BMW i3, 2019 Hyundai Ioniq, 2019 Audi eTron, 2019 Mercedes Benz EQC en de 2019 Ampera-e.
In 2020 vallen alleen bepaalde auto's zonder CO2-uitstoot in het 8%-tarief. Het verlaagde percentage van 8% geldt voor auto's op waterstof. Voor nulemissie-auto's die niet op waterstof rijden, geldt de 8% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 45.000.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
Na afloop van de 60-maandenperiode geldt in 2022 vanaf dat moment een verlaging van 6%. Per saldo is de bijtelling 16%.
Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde. De bijtelling voor elektrische auto's, waterstofauto's en zonnecelauto's is minder. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Waar de bijtelling van een Tesla de afgelopen drie jaar stabiel bleef met 16 procent, stijgt deze in 2025 verder naar 17 procent bijtelling.
De definitie van bijtelling
Als je als werknemer de beschikking krijgt over een leaseauto en deze ook privé gebruikt dan moet je hierover belasting betalen. De Belastingdienst ziet dit namelijk als loon in nature. Het bedrag dat je bij je inkomen moet optellen, noem je de bijtelling.
Hier vindt u de nieuwste 12% bijtelling leaseauto's met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Dit zijn alle volledig elektrische auto's zoals de Volkswagen ID. 3, Tesla Model 3, Hyundai KONA Electric en de Ford Mustang Mach-e.
Net als in voorgaande jaren gold in 2022 een bijtelling van 22 procent voor benzine- en dieselauto's en hybride aangedreven modellen. Voor elektrische auto's bedroeg de bijtelling in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde gold 22 procent bijtelling.
Nadelen van een auto van de zaak
Bij verkoop van de auto realiseert uw onderneming mogelijk een belaste winst. Het kan echter ook dat u een aftrekbaar verlies realiseert. Als u de auto van de zaak ook privé gebruikt, krijgt u in de meeste gevallen te maken met een bijtelling privégebruik auto.
De brandstof wordt niet door de werknemers zelf betaald. De werkgever (BV) betaald de brandstofkosten, maar met een vooraf vastgesteld maximum op basis van woon-werk kilometers. Per saldo komen deze branstofkosten (met een maximum) ten laste van het resultaat van de werkgever (BV).
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling. Nieuwe auto's die in 2023 op kenteken zijn gezet hebben een bijtelling van 16% (0 gr/km CO2-uitstoot) of 22%.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen.