De transformatie van Medusa van een vrouw in een monster symboliseert de verschrikkingen en wonden die aan verkrachtingsslachtoffers worden toegebracht. Medusa beschermde Athena's tempel en legde de gelofte van kuisheid af. Haar schoonheid en haar volumineuze haar trokken de aandacht van vele mannen.
De mythologische figuur van Medusa is hét symbool bij uitstek van die bedreiging, ontstaan uit de verbeelding van een culturele angst voor vrouwen met kennis en macht. Medusa is een shapeshifter die transformeert in tijd en ruimte.
Zoals we al bekend gemaakt hebben, laten mensen meestal een Medusa op hun lichaam tatoeëren, omdat dit een teken van kracht is. Dankzij (of wijten aan, beslis zelf) Tiktok wordt de betekenis van Medusa geassocieerd met slachtoffers van seksueel misbruik.
Een Medusamasker is een overdadig versierd masker met het hoofd van Medusa, volgens de mythologie een van de drie Gorgonen, van wie Perseus het hoofd afhakt om het aan Athene aan te bieden als schildversiering. Het siert in de antieke kunst borstharnassen en schilden.
De held werd op slag verliefd op deze prinses die was geofferd om de gekrenkte Poseidon tevreden te stellen. Toen een zeemonster Andromeda wilde verslinden, pakte Perseus daarom snel het hoofd van Medusa en versteende zo het monster.
Als Medusa in de tempel van Athene is om te offeren wordt zij opgemerkt door de god van de zee, Poseidon, die meteen verliefd is op het meisje. Hij overvalt haar in de tempel en verkracht haar. Athene wordt woedend op Medusa en verandert haar in een Gorgoon, waarna Medusa zwanger en wel wegvlucht.
De Gorgonen waren de drie dochters van de zeegod Phorcys en het zeemonster Ceto. Hun namen zijn Medusa, Stheno en Euryal en ze woonden aan het uiterste westen van de wereld, aan de kust van de oceaan.
Hieronder verstaat, men een bron van veel ellende en leed.
Adonis (Oudgrieks: Ἄδωνις) is een figuur uit de Griekse en Fenicische mythologie. De naam van deze godheid komt eenvoudig van het Fenicische Adon, dat 'heer' betekent. Net als de Fenicische Adon werd met Adonis de geliefde van de godin aangeduid, een jaarlijks stervende en herrijzende god.
In de Griekse mythologie is nectar de drank van de goden en ambrozijn de spijs van de goden. Volgens sommige interpretaties zijn beide gemaakt van honing. De kracht om onsterfelijkheid te geven wordt afgeleid uit de helende en zuiverende werking van honing.
De slang is een symbool in veel mythologieën en riten. Vaak heeft de slang een duaal karakter, van goed en kwaad en van leven en dood. Maar ook staat de slang symbool voor vernieuwing en verjonging. Je mag de slang natuurlijk ook gewoon een mooi reptiel vinden.
Een tattoo of tatoeage is een versiering van tekens en voorstellingen op lichaamsdelen. Het Engelse woord tattoo is Polynesisch en stamt af van het Tahitiaanse tatu, dat merken betekent.
De achterliggende gedachte van de puntkomma is dat er altijd een reden is om géén punt achter je leven te zetten. Het verhaal stopt niet, maar gaat verder achter de puntkomma. Er is alleen soms een omslag nodig, een rustmoment.
Caravaggio schilderde de iconische afbeelding van de Griekse mythologische figuur rond 1596. Het wordt ook wel de Medusa Mortula genoemd, naar de dichter die een madrigaal over haar schreef. Medusa was een van de Gorgonen, drie afzichtelijke zussen die ooit heel mooi waren.
Met de Gorgonen (Grieks: Γοργόνες of Γοργοῖ), enkelvoud Gorgo (Grieks: Γοργώ), worden in de Griekse mythologie doorgaans Medusa (de door Poseidon bezwangerde), Stheno (de sterke) en Euryale (de vérspringende) bedoeld, dochters van de zeegoden Phorcys en Ceto.
Het schilderij hangt in het museum Uffizi in Florence. Caravaggio schilderde het ca 1597 na een eerste versie in 1596. Het schilderij was een opdracht van Kardinaal Francesco Maria del Monte die het schild cadeau deed aan groothertog Ferdinando I de' Medici.
In de Griekse mythologie is Aphrodite de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. De Romeinen noemden haar Venus. In de beeldende kunst wordt ze vaak vergezeld door haar hulpje Eros, wiens liefdespijlen onweerstaanbaar zijn.
Eros was de Griekse god van de vleselijke liefde. In het Latijn heet hij Amor (liefde) of Cupido (begeerte). Eros was het hulpje (volgens sommigen de zoon) van Aphrodite, de godin van de liefde en de vruchtbaarheid. Hij was degene die mensen verliefd maakte door een pijl in hun hart te schieten.
Cupido wordt meestal afgebeeld als een naakt, mollig jongetje met vleugeltjes en een pijl-en-boog. Hij schiet, volgens de mythe, magische pijlen in harten van mensen en goden om deze verliefd te laten worden.
In het vroege christendom zagen de kerkvaders in het verhaal van Pandora's doos al heel gauw een pre-christelijke beeld van de Bijbelse zondeval: Pandora en Eva hadden allebei een zondige en ziekelijke nieuwsgierigheid gemeen, die de man, waarmee de gehele mensheid bedoeld wordt, noodlottig werd.
Op een bepaald moment won de nieuwsgierigheid het en opende Pandora de doos. In een klap kwamen daar alle tegenslagen en onheil uit die een mens maar kunnen treffen: ziektes, verbittering, pijn en alle mogelijke kwaad. Als laatste kwam echter de hoop eruit, in de vorm van een vogel.
Pandora is de vrouw die door Hephaestus is gecreëerd om de wraak van Zeus op de mensheid te maken. Ze is het best bekend om de gouden doos te openen die alle kwaden in de wereld ontketent, omdat haar nieuwsgierigheid het beste van haar heeft gekregen.
Hij probeerde Perseus te doden, maar Perseus pakte het hoofd van Medusa en versteende hem (het huidige Atlasgebergte).
De godin Athena (bij de Romeinen Minerva) werd geboren uit het hoofd van Zeus, haar vader. Ze was de godin van de beheerst gevoerde oorlog, en daarnaast van de wijsheid en de kunst. Zij was populairder dan de strijdlustige god Ares.