Wat te doen als de tank van de auto volledig leeg is? Is de brandstof in de tank echt op, dan laat je de auto uitrollen naar de vluchtstrook of berm. Vervolgens trek je een geel hesje aan, plaats je de veiligheidsdriehoek voor de auto op het asfalt en neem je zo snel mogelijk contact op met de pechhulpdienst.
Een hevelpomp is voor meerdere toepassingen te gebruiken maar hij wordt vooral gebruikt om een vloeistof zoals benzine of diesel over te hevelen. Je kunt bijvoorbeeld de benzine overhevelen vanuit een jerrycan naar de tank.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
Overhevelen via pomp
Dan moet je de darm diep genoeg in de tank steken en ook in de container. Let op dat de pomp maar op één manier zuigt, dus zie dat je natuurlijk de goede kant in je tank steekt of je pomp lucht in je tank. Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden.
Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 14. Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
De viezigheid zorgt ervoor dat de motorprestaties verslechteren. Zo bestaat er een risico op stotteren of onregelmatig stationair lopen. Als je er regelmatig voor kiest om de brandstoftank volledig leeg te rijden, is dit schadelijk voor je voertuig.
Als op het dashboard van je auto het lampje van de brandstof gaat branden, is dat een waarschuwing dat je tank leeg raakt. Een auto heeft dan gemiddeld nog 7 á 8 liter brandstof en daar kun je over het algemeen nog zeker 50 kilometer mee rijden. Het is dus geen reden voor paniek.
Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken.
Oorzaken hoog brandstofverbruik
een lage bandenspanning. achterstallig onderhoud. de auto is te zwaar beladen met zaken als dakkoffers, bagageboxen of andere dingen. verstopt roetfilter.
verkeerde benzine in een benzinemotor
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Je loopt het risico om brand te krijgen, dit omdat als je motor aanstaat (draait) de bougies constant vonkjes afgeven, zodra jij tankt komt de damp van de brandstof in de lucht, en het is die damp die zo enorm vlambaar is.
Reservebrandstof heeft vervuiling
Als je gaat rijden op het laatste restje brandstof in je tank, kun je die vervuiling in de motor brengen. Dan kunnen bijvoorbeeld de injectoren verstopt raken en dan loopt je motor niet goed meer.
6 Tips om zuinig te rijden
En rij zoveel mogelijk met een constante snelheid. Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruisecontrol: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen. Rijd liever 100 dan 130. Bij 100 km per uur verbruik je zo'n 15 tot 25 procent minder brandstof dan bij 130.
Uitzetten van de brandstof
Bij temperaturen vanaf 30 graden warmt de brandstof in de tank snel op, waardoor brandstof al snel een temperatuur van 20 graden kan aantikken. Hierdoor kunnen benzine en diesel met ongeveer twee procent uitzetten, wat overeenkomt met één liter meer volume in een tank van 50 liter.
Vocht mengt niet met brandstof, zal voor corrosie zorgen in het injectiesysteem en heeft een negatief effect op het verbrandingsproces. Dit resulteert in een slechte acceleratie / vermogensverlies en geeft in veel gevallen problemen bij de koude start.
De actuele prijs van Euro 95 in Nederland is € 1.87. De actuele prijs van Euro 98 in Nederland is € 1.94. De actuele prijs van diesel in Nederland is € 1.58.
Tank de brandstoftank helemaal vol! Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank.
Het blijkt dat de pomp een kleine afwijking heeft bij het verstrekken van brandstof, maar deze afwijking is zo minimaal bij de vereiste minimumhoeveelheid (2 liter, 5 liter) dat deze verwaarloosbaar is. Als u minder dan de minimumhoeveelheid afneemt, kan de afwijking van de pomp relatief groter zijn.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Toch is het beter om niet door te tanken na de klik en dat is niet alleen vanwege de benzineprijs. De klik geeft aan dat u kunt stoppen met tanken. Als u na de klik doorgaat en u blijft drukken, zult u zien dat de benzine er via de slang weer uitloopt.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Voor een tank benzine van ongeveer 40 liter betaal je met de zojuist genoemde benzineprijs van 1,63 euro ongeveer 65 euro. Voor een tank diesel – ook van 40 liter en met een gemiddelde literprijs van 1,33 euro – ben je ongeveer 53 euro kwijt.