Factoren die van invloed zijn op de bedrijfscultuur zijn de sector waarin een organisatie opereert, de structuur van de organisatie, de normen en waarden van de mensen die er werken en de stijl van leidinggeven.
Factoren die bepalend zijn wat betreft de indeling wanneer iemand tot de F-cultuur of G-cultuur behoort zijn: welvaart, religie, sociaal milieu en het (genetisch bepaalde) individu.
Groepen mensen beïnvloeden dus de cultuur binnen een organisatie als zij reden hebben om elkaar te vinden en zich aan elkaar te verbinden. De vraag is wat die reden is. Ieder gedrag is logisch voor degene die het vertoont. Ook onwenselijk gedrag binnen organisaties heeft een logische reden.
Definitie: wat is bedrijfscultuur? Een bedrijfscultuur is gebaseerd op een systeem van gedeelde waarden, sociale normen en symbolen, en op houdingen die van invloed zijn op hoe deelnemers binnen een organisatie beslissingen nemen, hoe ze handelen en hoe ze zich voelen.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
Wanneer jij voor een bedrijf werkt met een cultuur die bij jouw persoonlijkheid en manier van werken past, stimuleert dit creativiteit en productiviteit. Een goede match zorgt dat jij optimaal kan presteren en (persoonlijke) groei kan doormaken. Hierdoor ga je elke dag met plezier naar je werk.
Organisatiecultuur is een verzameling waarden en normen. Normen zijn gedragsregels die ontstaan zijn uit betekenis gevende idealen (waarde). Samen bepalen ze wat het sociaal geaccepteerde gedrag van de mensen in dezelfde organisatie is.
Dit loopt uiteen van gedeelde normen en waarden binnen de organisatie tot de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan. We kunnen zeggen dat de organisatiecultuur 4 aspecten heeft: motivatie, doel, overeenstemming en gedrag.
Mensen nemen cultuur over van hun omgeving: ouders, leeftijdgenoten, leraren, media, literatuur, enzovoort. Culturele aspecten hebben invloed op alle terreinen van het leven.
Toch kan met alleen IQ een aanzienlijk deel van de schoolprestaties niet worden verklaard. Andere factoren die schoolprestaties mede bepalen zijn motivatie, concentratie, zelfbeeld, culturele achtergrond, sociaal economische status (SES), levensgeschiedenis en de kwaliteit van onderwijs en opvoeding.
Zij omschrijven cultuur als 'de collectieve programmering van de geest die de ene groep mensen van een andere onderscheidt'. Cultuur is volgens Hofstede & Hofstede, iets dat in de hoofden van mensen zit en hun opvattingen en gedragingen mede vorm geeft en bepaalt.
Hoe medewerkers gewend zijn geraakt zich te gedragen ten opzichte van elkaar en de klant, zou je de 'cultuur' van het bedrijf kunnen noemen. Als we spreken over een cultuurverandering, dan hebben we het over het veranderen van de samenwerking tussen medewerkers. Hier wordt de klant uiteindelijk beter van.
Een cultuur is een groep mensen met dezelfde waarden, normen en gewoonten. Cultuur bestaat uit dingen die we doen en maken, maar het kunnen ook ideeën zijn. Of tradities. De Nederlandse cultuur is anders dan de Franse cultuur.
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving. Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen.
Voorbeelden zijn een gedeelde taal, religie, tradities, gewoonten, normen en waarden, maar ook de formele inrichting van een samenleving, zoals de organisatie van het onderwijs, het gehanteerde rechtsstelsel, en het gebruikte kiessysteem.
– waarden: idealen, zoals gelijkheid, vrijheid en veiligheid; – opvattingen: ideeën die passen in een groter geheel van opvattingen, zoals een islamitische, een linkse of een hedonistische opvatting; dat zijn waardensystemen; – voorstellingen: beelden, ideeën, verhalen die mensen hebben over een gebeurtenis, bijv.
Taal, godsdienst, wetten, familiebanden, opvoeding, kunst, architectuur, voedsel en kleding zijn allemaal cultuurelementen.
typerend en verbindend voor Nederland
Het zijn met name culturele kenmerken die mensen benoemen als typerend voor Nederland: eerst en vooral de Nederlandse taal, maar ook nationale feestdagen, tradities en gewoonten, symbolen en iconen.