De meeste conflicten ontstaan door gebrekkige communicatie. Het is voor veel mensen moeilijk om precies te zeggen wat je van de ander verwacht en wat je ergens van vindt. Het is dan gemakkelijker om niet met elkaar maar over elkaar te praten in plaats van omgekeerd. Directe en eerlijke communicatie is een vereiste.
Als teamleden het gevoel krijgen dat ze afgebrand worden als ze hun mening geven, dan zullen ze zich de volgende keer wel twee keer bedenken. Ook onderling geroddel of alleen maar benadrukken wat teamleden fout doen, is funest voor een goede sfeer en dus voor de samenwerking.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Samen werken of echt samenwerken, wat is het verschil?
26 related questions found
Welk gedrag hoort bij samenwerking?
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden. De teamleden moeten zich eigenaar van het doel voelen en er volledig achter kunnen staan. Zo wordt een goed doel dus ook 'gedragen'.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Empatisch vermogen. Verplaats je in de andere teamleden / collega's, kijk hoe ze hun rol spelen en luister goed naar ze. Je kan altijd van de anderen leren. Een goede teamplayer toont interesse in de anderen en stelt goede open vragen.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Definieer het gezamelijke doel. Definieer duidelijk het doel van het team, inclusief het te behalen resultaat waarvoor zij verantwoordelijk zullen worden gehouden. ...
Valkuilen zijn eigenschappen waarin je doorslaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een valkuil niet een zwak punt of een negatieve eigenschap. Het is eigenlijk een kwaliteit die je te veel inzet. Zet het woordje 'te' voor je kwaliteit en je weet wat je mogelijke valkuil is.
In het team kan en mag je alles vinden en zeggen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat mensen je er anders om gaan behandelen. Elk idee en elke mening wordt gerespecteerd en gezien als een intentie de beste oplossing of het beste resultaat neer te willen zetten.
Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van een expert in online training van softskills, onder ruim 1.000 kantoormedewerkers. Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig.
Steunt de voorstellen van anderen en bouwt daarop voort om zodoende het gezamenlijke doel te kunnen bereiken. Pakt ideeën van anderen positief op. Stelt het belang van het team boven het eigen belang. Zet zich in voor de belangen van anderen (de teamleden).