Bij de Euro 6c-norm heeft de realistischere WLTP-test zijn intrede gemaakt, waar een échte praktijktest op de openbare weg voor Euro 6d nog aan toegevoegd is. Daardoor komt de geteste uitstoot veel meer overeen met de daadwerkelijke uitstoot van een auto in de praktijk.
Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten. Binnen een lage-emissiezone worden dus stap voor stap vooral dieselwagens geweerd.
ISC staat voor in-service conformiteitstesten. Dit betekent dat de voertuigfabrikant aan de hand van steekproeven moet aantonen dat de auto nadat ze in gebruik zijn genomen aan de emissienorm blijven voldoen. Dit gedurende 5 jaar of 100.000 km na de eerste registratie.
De Euronorm geeft de Europese emissie- of uitstootklasse van je wagen weer, waarbij rekening wordt gehouden met de geproduceerde hoeveelheid CO2, NOx en fijnstof. Hoe hoger het cijfer (1 tot 6), hoe schoner je auto functioneert. De recentste en nieuwe wagens moeten voldoen aan de Euro 6d norm.
Voor de grootste bestelwagens (categorie N1 klasse II en III) en minibussen zal de geleidelijke afschaffing van verbrandingsmotoren (benzine en diesel) in 2035 plaatsvinden, met almaar strengere beperkingen in de tijd. In 2025 moeten diesels minstens Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d.
In Europa verkochte nieuwe auto's moeten vanaf januari voldoen aan de Euro 6d-norm, die de Euro 6d Temp-norm opvolgt en weer wat strenger is.
Brandstofauto's en -bestelbussen in 2035 verboden
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto's en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021).
Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto's géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto's mogen nog wel blijven rijden.
Sinds september 2017 is op nieuwe automodellen de emissienorm Euro 6d van kracht. Deze auto's moeten ook op de rollenbank én op de openbare weg schoon zijn. Het een goede zaak dat die eisen steeds verder worden aangescherpt om de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren. Daardoor komen we nu aan emissienorm Euro 6d.
Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Alle nieuwe dieselmotoren Euro 6 zijn nu uitgerust met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) die voor de beperking van deze stikstofoxidenemissies (NOx) het AdBlue adjectief gebruiken.
15-11-2022 De Europese Commissie heeft op 10 november een voorstel gepresenteerd voor de nieuwe Euro 7-norm. Het doel van de norm is dat voertuigen op de weg minder schadelijke stoffen in het milieu brengen, wat een gezondere leefomgeving betekent. De verwachting is dat de norm in juli 2027 zal ingaan.
Een diesel die 250.000 tot 1 miljoen roetdeeltjes produceert, krijgt een waarschuwing om aan te geven dat de roetfilter niet naar behoren werkt en er een aanpassing (reinigen of vervangen) moet gebeuren. Voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten worden meteen afgekeurd.
Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto's. Het klopt dat deze auto's tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen.
De dieselauto, die mede door het sjoemelschandaal de afgelopen jaren al steeds minder werd verkocht, wordt zo nog minder aantrekkelijk voor autokopers. Toch verdwijnt de dieselbak voorlopig niet volledig uit de showrooms, verwachten deskundigen. Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant.
Dit is waarom de wegenbelasting voor diesels zo hoog blijft
Omdat zwaardere auto's de wegen meer doen slijten, is ooit bedacht dat het gewicht van een auto mede de wegenbelasting bepaalt. Dieselauto's zijn in principe zwaarder dan benzineauto's.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Het uiteindelijke doel van de euro 6 norm, is dat dieselvoertuigen net zo schoon worden als benzineauto's, doordat er met de invoering van deze emissienorm minder sprake is van de uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden. Hierdoor kan de verslechtering van de luchtkwaliteit teruggedrongen worden.
Het basisprincipe om te weten te komen wat de Euronorm van je wagen is, is vrij eenvoudig: je kijkt het gewoon na op het inschrijvingsbewijs (grijze kaart). De Euronorm wordt daar doorgaans vermeld naast de code 'V. 9' op het officiële document.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 nul emissiezones invoeren in hun gemeenten.
Vanaf 1 januari 2023 moet er een deeltjesteller gebruikt worden bij de periodieke keuringen van dieselvoertuigen met een roetfilter. Met deze test stelt een keurmeester vast of aan de nieuwe permanente eisen met betrekking tot deeltjesaantallen wordt voldaan.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Synthetisch. Nu is er een compromis bereikt. Auto's op benzine en diesel zijn na 2035 uit den boze, maar auto's op zogeheten e-fuels mogen wel. Dat betekent in de praktijk dat auto's dan kunnen blijven rijden op onder meer diesel en lpg, maar dat moet die brandstof niet uit olie zijn gemaakt, maar op synthetische wijze ...