Het voorschotbedrag kan tussen de 1% en 99% van het aankoopbedrag liggen, maar mag bij een consumenten(ver)koop maximaal 50% bedragen. De uitzondering hierop is dat de consument instemt met betaling vooraf.
De aanbetaling van een product is volgens de wet maximaal 50% van het aankoopbedrag. Moet u meer aanbetalen? Dan hoeft u daarmee niet akkoord te gaan. Vindt u het geen probleem om meer dan 50% aan te betalen?
Een voorschot van 10 of 15 procent is in veel sectoren gebruikelijk, maar is nooit verplicht. Alle voorschotten zijn wettelijk toegelaten, gaande van 0 procent tot 100 procent. Vindt u het gevraagde voorschot te groot, dan kunt u aan de leverancier vragen om akkoord te gaan met een lager bedrag.
"Op de omvang van een voorschot geldt geen wettelijke limiet. Maar excessieve bedragen van 50 % en meer zijn af te raden."
Welk bedrag precies als voorschot betaald moet worden, is niet wettelijk vastgelegd. De verkoper kan dus met je in overleg gaan over hoeveel je precies moet betalen. In de praktijk zie je wel dat in de meeste gevallen een voorschot van ongeveer vijf tot tien procent van de aankoopprijs wordt gevraagd.
Het betalen van een voorschot is niet wettelijk verplicht maar meestal eist de verkoper of aannemer dat wel. Vaak valt het bedrag van het voorschot samen met de schadevergoeding die u moet betalen als u de koop of aannemingsovereenkomst verbreekt.
Als consument kan je in dat geval proactief aankloppen bij je energieleverancier, het OCMW of een erkend schuldbemiddelaar om te onderhandelen over een afbetalingsplan. Dat kan in twee specifieke gevallen: om een bestaande schuld af te lossen of om een hoge eindafrekening of de slotfactuur te betalen.
Mag je een voorschotfactuur weigeren? Dat kan, zegt consumentenorganisatie Test Aankoop. “Je bent niet verplicht zo'n voorschotfactuur te aanvaarden. Bij energieleverancier Mega kan je bijvoorbeeld in dezelfde mail al aangeven dat je weigert te betalen.
De klant kan ook zelf het initiatief nemen om een voorschotbedrag voor te stellen. Dit kan vaak al eenvoudig via de online klantenzone. Als uw energieleverancier het voorschotbedrag weigert aan te passen, moet hij dit voldoende motiveren.
Een voorschot ziet altijd op een deelbetaling van het aankoopbedrag. Het voorschotbedrag kan tussen de 1% en 99% van het aankoopbedrag liggen, maar mag bij een consumenten(ver)koop maximaal 50% bedragen. De uitzondering hierop is dat de consument instemt met betaling vooraf. Dit is bij de meeste webwinkels het geval.
We hebben je voorschotbedrag aangepast om een hoge volgende jaarafrekening te vermijden. De marktprijzen voor energie zijn sinds midden 2021 fors gestegen en blijven op een hoog niveau.
Wie een jaar geleden een nieuw contract met variabel tarief afsloot en zijn voorschotbedrag niet aanpaste, betaalt aan het einde van het contractjaar een gepeperde slotfactuur. Een hoger voorschotbedrag beschermt de consument dus tegen een haast onbetaalbare eindafrekening.
Als uw voorschot te hoog is, moet uw energieleverancier u dat voortaan laten weten. De energieleveranciers zullen voortaan automatisch checken of je voorschotfactuur nog in lijn ligt met de actuele energieprijzen en je verbruik.
Het voordeel van vooraf laten betalen is dat het risico voor jouw onderneming minimaal is, je hebt namelijk je geld al binnen op het moment dat je de producten of diensten levert.
Een aanbetaling is wettelijk niet verplicht, terugbetaling ook niet. Het hangt af van wat partijen hebben afgesproken, wat er in algemene voorwaarden staat en wat redelijk en billijk is. Als een aanbetaling altijd terugbetaald zou moeten worden voegt het gebruik ervan niet veel toe.
Vooruitbetalen is een betaalvoorwaarde waarbij klanten betalen vóórdat ze het product ontvangen. Een vooruitbetaling kan een forfaitaire vergoeding, een (complete) vooruitbetaling, of een aanbetaling (voorschot) zijn.
Een voorschot is feitelijk een lening met een korte looptijd waarover de werknemer geen rente hoeft te betalen.
Het voorschot in kwestie is 1/12e van de kosten van je geraamde jaarlijkse verbruik. Het voorschot dat je elke maand betaalt, is dus een raming, op basis van twee elementen: de hoeveelheid energie die je het jaar voordien hebt verbruikt en de energieprijs van je huidige contract.
Een huishouden van twee personen in een tussenwoning betaalt maandelijks gemiddeld € 251,- voor gas, water en licht per maand. De gemiddelde kosten voor gas bedragen € 160,- per maand, voor water bedragen de gemiddelde kosten € 16,50 per maand en voor licht is dit € 74,50 per maand.
U kan uw voorschotbedrag laten aanpassen door uw leverancier als daar goede redenen voor zijn: u bewoont uw woning tijdelijk niet. u hebt extra toestellen gekocht waardoor u meer verbruikt.
Bij blijvend hoge energieprijzen en andere vaste lasten kunnen volgens het CPB tussen de 670.000 en 1,2 miljoen huishoudens moeite krijgen met het betalen van hun maandelijkse lasten.
Doordat u elke maand een voorschot betaalt, hoeft u uiteindelijk nog maar weinig bij te betalen. Misschien krijgt u zelfs aan het eind van het jaar geld terug. Het voorschot helpt ook om de kosten van de koude, en dus dure wintermaanden te spreiden over het jaar.
Gemiddelde jaarlijkse elektriciteitsfactuur
De gemiddelde energiefactuur bedroeg in het afgelopen jaren rond de 2.000 euro, gas en elektriciteit gecombineerd. Vandaag betaalt u al meer dan 2.000 euro voor alleen stroom. Daarbij komt nog meer dan 5.000 euro aan aardgas.
Een voorschotfactuur kan je tegenwoordig vaak zelf aanpassen. Veel leveranciers voorzien de mogelijkheid om het bedrag zelf te verlagen of te verhogen via de online klantenzone. Je kan ook bellen naar de klantendienst met de vraag om het bedrag aan te passen.
Ja, het is bij nagenoeg elke leverancier mogelijk om het bedrag van de tussentijdse voorschotfactuur aan te passen. Een telefoontje naar de klantendienst van jouw leverancier is voldoende.