De blauwe stekkers worden gebruikt voor het AC net van 230 volt, rood is gereserveerd voor AC 400 volt. De rode krachtstroom stekkers zult u zelden tegenkomen op een camping. De campingstekker die doorgaans gebruikt wordt in Europa is de blauwe stekker voor het 230 Volt lichtnet.
De campingstekker die het meest gebruikt wordt op de campings in Europa voor stroom op de camping in je caravan, camper of tent is de blauwe CEE stekker. De stekker die de stroomkast in gaat is de CEE eurostekker met de puntjes (male).
Het aansluiten van een CEE stekker is heel simpel: je hebt alleen een kabelstripper, krimptang, kabelmesje, adereindhulzen en een drie-aderige buitenkabel nodig. Haal de kabel door de behuizing. Eerst strip je de kabel. Ontmantel ongeveer 60 millimeter met een kabelmes, de aders van de kabel worden nu zichtbaar.
CEE-stekkers zijn industriële stekkers voor het magazijn en de werkplaats, maar ze worden ook veelvuldig op campings gebruikt vanwege hun waterdichtheid en veiligheid. CEE-stekkers voldoen aan de IEC 60309-norm. Dat is de standaard voor 'stekkers, stopcontacten en koppelingen voor industriële doeleinden'.
De CEE 230 V stopcontacten op de camping zijn alleen geschikt voor bijbehorende CEE 230 V stekkers. De blauwe CEE-stekker staat bekend als caravan- of campingstekker, omdat hij ideaal is voor kamperen of voor gebruik in caravans.
Om gebruik te kunnen maken van stroom op de camping zul je een CEE stekker of een adapter moeten aanschaffen. Op vrijwel alle campings is dit de enige manier om je stroom aan te sluiten. Kies voor een goedgekeurde kabel van ongeveer 20 meter. Zit de kabel op een haspel, rol hem dan af.
De gemiddelde prijs per kw/h was tot september 2021 ongeveer € 0,22, terwijl de prijs per kw/h nu varieert tussen de € 0,50 en € 0,70 per kw/h.
De Schuko is internationaal ook wel bekend als het Type F of. Daarnaast wordt de Schuko in het CEE-systeem aangeduid als CEE 7/4. Er zijn verschillende andere stekkersystemen die gezamenlijk met de Schuko gebruikt kunnen worden zoals het type stekker dat bekend is onder het Franse Type E.
In Nederland hebben wij stopcontacten met type C. Door die reden is het niet mogelijk om jouw elektrische apparaten in Groot-Brittannië zomaar op het lichtnet aan te sluiten.
In Nederland worden stopcontacten van type C en F gebruikt. De netspanning is 230 V en de frequentie is 50 Hz.
Geel/groen: Aardedraad dat zorgt voor ontlading en afvoer van spanning. Bruin: Fasedraad (aanvoerdraad van de stroom) Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom) Zwart: Schakeldraad om schakelaars mee te bedienen.
Wat is het verschil tussen een 16A en een 32A kabel? De dikte van de koperen aders in de 32A kabel is groter dan bij de 16A kabel. In de 32A zijn de 2 aders 6mm dik en bij de 16A zijn ze de 2 aders 2,5mm dik. Doordat de kabel dikker is bij de 32A kan er meer stroom doorheen.
Vrijwel alle campers hebben een huishoudaccu, een tweede accu die losstaat van de startaccu. De huishoudaccu zorgt ervoor dat je stroom in je camper kunt gebruiken, vooral je ledlampen en compressor koelkast houden het daar prima even mee vol. Je hoeft dus niet altijd direct op zoek te gaan naar een stroompaaltje.
Bijna alle stopcontacten in Frankrijk hebben twee ronde gaten en een naar buiten stekende aardingspin (type E). Er komen echter ook nog niet-geaarde stopcontacten met twee ronde gaten (type C) voor. Je hebt geen reisstekker of wereldstekker nodig.
De jaeger stekker is de nieuwe 'standaard' stekker aan het worden voor voertuigen (DIN norm). Het aansluiten van de stekker is erg eenvoudig. Draai het omhulsel van de stekker een kwart slag en de stekker zit stevig vast. Nieuwe voertuigen zijn bijna allemaal uitgerust met een 13-polige Jaeger stekker.
Binnen Europa gebruikt men stekkers in zes verschillende soorten. We maken onderscheid tussen stekkers van Type F, Type E, Type G, Type J, Type K en Type L. Sommige soorten stekkers worden door meerdere Europese landen gebruikt, andere stekkers door slechts een of enkele landen.
De stekker is geaard en heeft drie platte pinnen die in een driehoek gepositioneerd staan. De bovenste is de aardpen, deze is iets langer dan de rest. Je hebt voor landen die type G gebruiken altijd een reisstekker nodig omdat er geen andere stekkers in het stopcontact passen.
Je kunt jouw elektrische apparaten gebruiken in Italië, want de netspanning (230 V) is hetzelfde als in Nederland. Je hebt geen spanningsomvormer nodig in Italië, als je in Nederland woont. Om zeker te zijn controleer je het etiket op het apparaat. Sommige apparaten hebben nooit een omvormer nodig.
Een Type 2-stekker heet ook wel een Mennekes-stekker en is te herkennen aan de 7 contactpunten. Deze stekker is de standaardstekker in Europa. Dit aangezien het door de Europese commissie is aangewezen als standaard oplaadmethode voor elektrische auto's.
De stekkers in Amerika hebben twee platte pinnen (Type A). In Nederland worden Type C stekkers gebruikt met twee ronde pinnen. Je kunt een specifieke reisstekker meenemen met een eenvoudige overgang van ronde naar platte pinnen of een wereldstekker die voor meer landen te gebruiken is.
Deze stekker komt je misschien wel bekend voor, dit komt omdat dit de Nederlandse ronde stekker is. Dit type wordt ook wel de Schukostekker genoemd. Deze stopcontacten komen onder andere in Nederland en de rest van Europa voor. Dankzij de inkepingen in de boven en onderkant is type F geaard.
Gemiddelde prijs campingovernachting Nederland. Voor een gemiddelde kampeerplek betalen we in Nederland €48.90 in het hoogseizoen (in 2018 was dit nog €36.31!). Dat is voor 2 volwassenen, een kind (van 10 jaar), een caravan en auto, elektra en toeristenbelasting.
Want het verbruik, dat gemiddeld op 4 kilowatt per kampeerplaats per dag ligt, verschilt enorm per gast, is zijn ervaring. 'Bij iedere campingplek hebben we een stroommeter geplaatst. Daar hebben we geen spijt van. Het is een stuk extra werk om iedere dag naar de meters te lopen.
Hoe lang kan een camper zonder stroom? Een camper kan gerust één tot twee weken zonder 220 volt stroom. Een camper heeft twee accu's, een accu voor de motor en een accu voor de verlichting, koelkast etc in de camper zelf.