De Lidl bleek voor de meeste producten de goedkoopste supermarkt te zijn. Voor biologisch vlees en kaas bleek de boer de goedkoopste (en duidelijk de lekkerste). Het bleek dat voor ons boodschappenbriefje de over het algemeen goedkope supermarkt Lidl niet altijd goedkoper was dan de Albert Heijn.
Als we kijken naar welke supermarkt de goedkoopste huismerkproducten heeft en waar je dus het goedkoopst je boodschappen kunt doen, dan kwam eind 2022 supermarkt Dirk van den Broek als beste uit de test. De prijzen van deze supermarkt liggen volgens de Consumentenbond gemiddeld 11% onder het gemiddelde.
Discountsupermarkt niet altijd het goedkoopst
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
Wat is duurder plus of Albert Heijn? Met een boodschappenmand ter waarde van 36,74 euro is de supermarkt veruit de duurste van de tien ketens. Gevolgd door Plus (€35,65) en Albert Heijn (€34,69). Bij de Vomar (€32,29) en Lidl (€ 32,01) is de consument voor deze dertien producten ruim 4 euro goedkoper uit.
Spar blijkt de duurste supermarkt. Basisproducten zijn hier 20 procent duurder (!) dan wat je gemiddeld kwijt bent in een supermarkt. De gemiddelde prijzen zijn overigens de prijzen die je betaalt bij de twee marktleiders, Albert Heijn en Jumbo, en bij Plus.
De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1% onder het gemiddelde).
Jumbo is de goedkoopste, klanten zijn daar per persoon €3,08 kwijt. Dat scheelt een stuiver met Albert Heijn en Hoogvliet, die allebei uitkomen op €3,13. Plus zit met €3,22 daar weer €0,09 boven. Omgerekend naar percentages blijven de verschillen tussen Jumbo en AH/Hoogvliet beperkt tot minder dan 2 procent.
Wie producten van een huismerk koopt in de supermarkt, is daar bij ALDI net zo veel geld aan kwijt als bij Albert Heijn. Dat concludeert de Consumentenbond, die keek naar de prijzen van ruim honderd 'basisproducten' bij de veertien grootste ketens in ons land.
De Jumbo is vooral het goedkoopste als het gaat om de goedkopere B-merken. Doordat er dit jaar voor het eerst rekening werd gehouden met de goedkoopste variant van bepaalde alledaagse producten, werd er een andere steekproef gevormd. Hierdoor troefde Jumbo de Lidl en Aldi af.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
Een van de redenen (niet eerder genoemd) waarom Albert Heijn duurder is dan andere supermarkten is omdat het aanbod veel groter is dan in andere supermarkten. Met name A-merken vind je niet overal in andere supermarkten. Dat grotere aanbod van (veelal niet snel lopende) producten kost schapruimte en dus geld.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Aldi komt als duurste uit de bus
„Deze supermarkt is een discount-formule, dus die zou veel beter moeten scoren”, aldus het programma. Na Aldi is Jumbo de duurste supermarkt. Het boodschappenmandje van Kassa kostte hier 65,36 euro. Op de derde plaats staat Albert Heijn, met 64,84 euro.
Directeur van Dirk, Marcel Huizing, legt uit dat dat komt doordat de supermarkt sinds juni dit jaar is gestopt met TV-reclames. Dat bespaart ruim 35 procent van het totale marketingbudget. Met deze keuze heeft Dirk de dagelijkse boodschappen dus betaalbaar kunnen houden.
Van goedkoop naar duur
In de meeste gevallen is de AH duurder dan Picnic en Picnic duurder dan de Lidl. Het komt wel eens voor dat Picnic even duur is als de de Lidl, of zelfs goedkoper.
Indien het budget het toelaat, wordt er wel rekening gehouden met een normbedrag van 40 euro per week voor de eerste persoon. Voor elk extra gezinslid komt er nog 10 euro bij. Voor een tweepersoonshuishouden geldt dan dus een normbedrag van 50 euro per week.
Hoeveel geld per week boodschappen 2 personen? In Nederland zijn 2 personen gemiddeld genomen €108 per week aan boodschappen kwijt. Dat komt neer op €54 per persoon per week. De daadwerkelijke kosten kunnen hoger of lager uitvallen en zijn afhankelijk van de levensstijl.
Als vuistregel kun je aanhouden dat je 30 keer je jaaruitgaven nodig hebt om te kunnen stoppen met werken. Dit zou bij €3.000 per maand op €1.080.000 uitkomen. Als je ervan uitgaat dat je een goed rendement haalt met je geld, kun je uitgaan van 25 keer je jaaruitgaven (€900.000).
1. Saffraan: €33.800 per kilo. Het ziet er onschuldig uit: 1,69 euro of 1,39 euro voor een paar takjes saffraan. Toch is saffraan het prijzigste supermarktproduct uit onze selectie met een prijs per kilo van 33.800 euro bij Albert Heijn en 16.900 euro bij Jumbo.
6. Kies voor een goedkopere supermarkt. Er zijn diverse supermarkten die goedkoop vlees aanbieden. Zo kun je voor goedkoop vlees terecht bij de Aldi, Lidl, Plus en Albert Heijn.
Als je een mix van huismerken en nationale merken koopt, zijn Colruyt en Albert Heijn de goedkoopste supermarkten om je boodschappen te doen. Geef je de voorkeur aan huismerken, dan zijn Lidl en Aldi over het algemeen de goedkoopste supermarkten, gevolgd door Colruyt met hun merk Boni.
Bij lidl zitten veel producten gewoon in dozen, wat weer minder personeel kost. Als je het over Nederland hebt dan is de Lidl een stuk goedkoper dan de Jumbo. Als je over de grens naar België gaat is de Lidl te vergelijken met een Nederlandse AH. Jumbo geeft een laagsteprijsgarantie.
Albert Heijn heeft in 2022 zijn positie als marktleider verstevigd. Nummer twee Jumbo verloor juist terrein en dat gold ook voor Lidl. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ, meldt Distrifood.
Supermarktketen Jumbo hanteert voor verschillende vestigingen soms afwijkende prijzen voor een deel van de producten. Uit gegevens van onderzoeksbureau Superscanner blijkt dat de prijsverschillen bij een selectie van vijf producten opliepen tot bijna 40 procent.