Goed leren schrijven kan alleen met veel oefening. Een goede schrijfhouding is daarbij heel belangrijk. Dat vraagt om een goede lichaamscoördinatie. Schrijven heeft een positief effect op de ontwikkeling van zowel de grote als de kleine motoriek.
Met de hand schrijven heeft een positief effect op alle aspecten van de schrijfvaardigheid. De relatie tussen de motorische schrijfbeweging en de visuele vorm van de letters zorgt voor een betere verankering in het geheugen. Dit bevordert de ontwikkeling van letterkennis en leesvaardigheid.
Het lijkt aannemelijk dat leerlingen bij verbonden schrift het woordbeeld sterker verankeren in het geheugen. De woorden worden namelijk als een geheel geschreven, in plaats van als losse letters. Zo kan het motorische patroon van het verbonden schrijven van een woord helpen bij het onthouden van de spelling ervan.
Simpele regel: altijd aan elkaar
Samenstellingen (woorden uit twee of meer zelfstandige naamwoorden) schrijf je altijd aan elkaar, zonder spaties dus. Het is bijvoorbeeld autoverzekering en niet auto verzekering. Ook langere woorden schrijf je aan elkaar, tenzij er verwarring ontstaat.
De regel voor de tussen-s is: als je het woord uitspreekt met een tussen-s, dan schrijf je die tussen-s ook op. Hoor je de s niet, dan schrijf je hem ook niet op. In de meeste gevallen kun je dus op je gehoor afgaan. Bij een woord als kwaliteit(s)slag is niet te horen of er één of twee s'en geschreven moeten worden.
Al hoewel typen sneller is, zorgt de mindere snelheid van schrijven én het feit dat je dan met je met je handen (motorisch) bezig bent, er voor dat je er meer bewust mee bezig bent en je hersenen meer activeert. Je moet meer nadenken en dus onthoud het beter.
Door te schrijven ga je beter nadenken
Ok, we geven toe, die eerste reden is voor jou waarschijnlijk wat overbodig, want schrijven, dat kun je intussen al lang. Maar wist je dat je hersenen, door dingen te noteren, er ook langer bij stil blijven staan. Je gaat nadenken over het probleem en mogelijke oplossingen.
Een juiste pengreep voorkomt kramp en vermoeidheid (de bekende 'lamme arm van het schrijven') en zorgt bovendien voor een netter handschrift.
Een regel is een reeks woorden die over een bepaalde vaste breedte naast elkaar geschreven, gezet of gedrukt zijn. Een rechte lijn / streep tekenen is niet zo gemakkelijk. De tekst mag niet langer zijn dan honderd regels.
Voor sommige taalgebruikers is gemakkelijk de neutrale vorm en is makkelijk wat informeler, voor andere taalgebruikers is makkelijk juist de neutrale vorm en is gemakkelijk wat formeler.
Een goede goede tekst is een tekst die op een passende of verrassende manier zijn doel bereikt. Dat heeft te maken met de structuur van de tekst, de gebruikte toon, de woordkeus, goed lopende zinnen en de leesbaarheid. Een goede tekst spreekt je aan, raakt je, is nuttig of informatief.
Effectief schrijven: opbouw en stijl
Effectief schrijven komt volgens Van den Hoogen neer op toegankelijk schrijven met een heldere opbouw. De piramide is bijna altijd de beste structuur voor een tekst voor klanten. Daarin begin je met de belangrijkste mededeling. Of iemand zijn vergunning krijgt of niet bijvoorbeeld.
Analfabetisme of ongeletterdheid slaat op mensen die de vaardigheid in lezen, spellen en schrijven niet of niet in voldoende mate beheersen. Dergelijke mensen heten analfabeten of ongeletterden.
Een goede schrijfhouding is daarbij heel belangrijk. Dat vraagt om een goede lichaamscoördinatie. Schrijven heeft een positief effect op de ontwikkeling van zowel de grote als de kleine motoriek. Ogen, hersenen, nek, spieren in de vingers – alles moet met elkaar samenwerken.
Maar ook het schriftelijk noteren van mogelijke oplossingen, consequenties met voor- en nadelen en commentaar dat hierop is te geven helpt. Ook krijg je meer duidelijkheid door aan iemand in je omgeving het probleem en mogelijke oplossingen uit te leggen.
Typen is sneller, maar schrijven beklijft beter
Uit een (klein) onderzoek uit 2014 komt deze duidelijke conclusie: wanneer je aantekeningen typt ben je sneller en noteer je een stuk meer. Het lijkt er echter op dat juist de mindere snelheid van het schrijven een voordeel oplevert.
Cursief verbetert de continuïteit en gedachtestroom bij geschreven communicatie. Het verbin- den van letters doet de schrijfsnelheid toenemen. Verhoogde snelheid verbetert de aandachts- spanne en het vermogen om op school uit te excelleren. Een vloeiende schrijfstijl moedigt aan tot meer schrijven.
Tussen het cijfer of de letter en het woord dat erop volgt, komt wel een koppelteken: top 10-plaat, top 100-hitlijst, formule 1-coureur, havo 4-leerling, omega 3-vetzuur, hepatitis C-vaccinatie. In samenstellingen met top 10 of top 100 als laatste deel blijft de spatie ook behouden.
Uitzondering: 24-uurs, 100-procents
Naast bijvoorbeeld 24 uursdienst (met een spatie) is 24-uursdienst (met een streepje) namelijk officieel óók juist.
Als het om zwakke werkwoorden gaat, kan je terugvallen op 't Kofschip om te bepalen of een woord op een d of t eindigt: als de laatste letter van de stam (ik-vorm) van het werkwoord niet in 't Kofschip zit, eindigt een woord op een d, anders op een t.