Een potentieel rampscenario, ons stroomnet is helemaal niet bestand tegen miljoenen elektrische auto's die tegelijk gaan opladen, zeker niet als tegelijkertijd ook de ovens, elektrische kookplaten en tv's worden aangezet. De stroom zal onherroepelijk uitvallen en de enige optie lijkt verzwaring van het stroomnet.
Als we de stroom voor elektrische personenwagens met kerncentrales zouden produceren, hebben we 2 extra kerncentrales van elk 1.000 megawatt nodig die 24/7 het hele jaar door draaien. Even een berekening: Om alle personenwagens een heel jaar op stroom te laten rijden, hebben we 17,1 terawattuur (TWh) stroom nodig.
Op dit moment niet. Als iedereen morgen elektrisch zou gaan rijden, dan kan ons stroomnet dat inderdaad niet aan. Laat staan dat er voldoende groene energie beschikbaar zou zijn. Voor het opladen van een elektrische auto heb je ontzettend veel stroom nodig.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Nu steeds meer EV's 350 tot 450km echte kilometers kunnen rijden, is het ook niet meer nodig om dagelijks (volledig) op te laden. Volgens onderzoekers van PwC zijn de ambities voor 2030 haalbaar. In 2030 zou nog steeds 80 procent van de auto's rijden op fossiele brandstoffen.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
De stekkerauto's zijn het afgelopen jaar populairder geworden bij particulieren. Het aandeel stekkerauto's in particulier bezit is toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021. Echter, de meeste stekkerauto's zijn nog altijd in zakelijk bezit (64 procent).
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
In Nederland reden eind 2022 ruim 328.000 elektrische personenauto's rond. Daarmee is bijna 4% van het totaal aantal personenauto's nu elektrisch. Deze auto's worden voor een belangrijk deel thuis en op eigen parkeerplek geladen.
Alle nieuwe personenauto's die in 2030 op de markt komen, moeten bijvoorbeeld 100% elektrisch zijn. Deze auto's rijden dan op elektriciteit uit een batterij, waterstof-brandstofcel of zonnepanelen.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
Hybride auto's beschikken zeker over enkele voordelen ten opzichte van de brandstofauto op het gebied van milieu. Zo stoten zij minder schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstofoxiden uit. Daarnaast is er minder sprake van CO2-uitstoot.
Volgens het rapport liggen de productiekosten voor elektrische gezinsauto's en SUV's al in 2026 lager dan die van benzinewagens. Een jaar later is ook de elektrische stadsauto goedkoper dan de benzinevariant. In 2030 liggen de kosten zelfs al 58 procent lager dan in 2020.
Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Een elektrische voertuig wordt opgeladen met eigen energie, maar kan 100% met eigen zonnepanelen of andere duurzame bron. Hierdoor is het gebruik van een elektrische voertuig ontzettend schoon en duurzaam. Ook tijdens het rijden van een elektrische auto ben je CO2- en uitlaatgassen vrij.
Het aantal elektrische en plug-in elektrische voertuigen op de weg groeit gestaag. Daarmee rijst ook de vraag hoe veilig deze voertuigen zijn. Hiernaar is al veel onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat elektrische voertuigen even veilig of veiliger zijn als normale auto's.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Het rijden in je elektrische private lease auto voelt anders: hij trekt razendsnel op. Het is een bijzondere ervaring om bijna geluidloos zo snel en sportief te kunnen rijden. Het gaspedaal (of eigenlijk: je energiepedaal) intrappen betekent dat je direct het maximale koppel (Nm) van je elektromotor krijgt.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu. Op de website van de Belastingdienst kunt u berekenen hoeveel mrb u voor uw auto of motor betaalt. Heeft deze informatie u geholpen?
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.