ProRail BV is de spoorwegbeheerder van Nederland, vergelijkbaar met Infrabel in België. ProRail is daarbij verantwoordelijk voor het gehele spoorwegnet: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Staat der Nederlanden via Railinfratrust B.V.
Sinds halverwege de jaren negentig zijn het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor.
Om die duidelijkheid en rust te creëren zijn de zijn drie taakorganisaties Railned BV, Railinfrabeheer BV en Railverkeersleiding BV met ingang van 1 januari 2005 samengevoegd in één organisatie, ProRail.
ProRail is de beheerder is van het Nederlands spoorwegnet. We zijn daarom verantwoordelijk voor het onderhoud, de vernieuwing en uitbreiding van het spoor, inclusief de stations.
ProRail is een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur van de vennootschap wordt gevormd door drie statutair directeuren. De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse staat is, via Railinfratrust bv, de enige aandeelhouder van ProRail bv.
In Den Haag is met verbazing gereageerd op het inkomen van de nieuwe directeur van spoorbeheerder Prorail, Pier Eringa. Eringa gaat 207.000 euro per jaar verdienen, terwijl bij ProRail een salaris van 188.000 (exclusief vergoedingen) geldt.
3/ Heeft ProRail de komende jaren geld genoeg? De beurs van ProRail wordt gevuld met opbrengsten uit de gebruiksvergoeding en met geld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) om het spoor te onderhouden en het treinverkeer te regelen.
Omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
Het kabinet heeft de keuze gemaakt om ProRail om te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid.
Onderzoek: Reizen met de trein tientallen malen veiliger dan met de auto. Wie met de trein reist, loopt het minste risico om bij een ongeluk te overlijden of gewond te raken. Dat blijkt uit een tienjarig onderzoek waarin de trein, bus en auto op basis van reizigerskilometers met elkaar zijn vergeleken.
Ontsporingen en botsingen. We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers.
NS (Nederlandse Spoorwegen) is een Nederlands spoorwegbedrijf.
Wouter Koolmees is sinds 1 november 2022 president-directeur van NS. Wouter (geboren in 1977) heeft ruime ervaring in de politiek en het openbaar bestuur. Hij was van 26 oktober 2017 tot 10 januari 2022 minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kabinet-Rutte III.
De Arend. Op 20 september 1839 werd de eerste spoorlijn van Nederland feestelijk geopend. Locomotief De Arend trok, met een snelheid van 40 kilometer per uur, in een half uurtje negen personenwagons van Amsterdam naar Haarlem. Dat was een grote verandering voor Nederland.
NS kent Sprinters voor de korte afstanden en Intercity's voor de langere afstanden. Daarnaast kennen we internationaal vervoer en de treinen over de HSL. Hieronder meer informatie over de verschillende treinformules.
NS heeft 2 verschillende soorten treinen: Sprinter en Intercity. De Sprinter is geschikt is voor het afleggen van kortere reisafstanden en stopt in principe op alle tussengelegen stations van het traject.
ProRail bezit zo'n 10.000 hectare grond. Op slechts de helft daarvan ligt spoor. De andere helft biedt dus kansen voor het versterken van natuur en het vergroten van de biodiversiteit. Dit doen we door de natuur een integraal onderdeel van ons werk te maken.
Portugal staat in 2020 wederom in de top 3 van de Global Peace Index, oftewel de ranglijst van de meest veilige landen ter wereld (!). Portugal hoeft alleen IJsland en Nieuw Zeeland voor zich te laten op deze lijst van veiligste landen, en komt een stuk beter uit de bus dan buurlanden Spanje en Frankrijk.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Het reizen in een bus hoort tot de veiligste vervoerswijzen over de weg. Uit een onderzoek dat SWOV in opdracht van Koninklijke Nederlandse Vervoer heeft uitgevoerd blijkt dat het reizen per bus twee keer zo veilig is als reizen per personenauto. De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen.
ProRail heeft ruim 4.000 medewerkers in dienst en is verantwoordelijk voor de veiligheid van 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per dag, met 6.550 treinen over ruim 7.000 kilometer spoor.
De openbare spoorinfrastructuur in Nederland (hoofdspoorwegen) wordt sinds 2003 namens de overheid beheerd door ProRail. ProRail legt nieuwe spoorlijnen aan of uitbreidingen en wijzigingen van bestaande spoorlijnen.
De NS zijn een commercieel bedrijf met de staat als enig aandeelhouder, Prorail staat op enige afstand van het ministerie van verkeer en waterstaat, maar is daarvan wel onderdeel. Bij de Nederlandse Spoorwegen werken ongeveer 25000 mensen en Prorail heeft circa 3000 werknemers in dienst.
Wat wij doen Coördinatie van het treinverkeer. Het Nederlandse spoornetwerk is drukbezet. De dagelijkse dienstregeling is complex en een lokale verstoring kan al gauw landelijke gevolgen hebben. ProRail houdt daarom dag en nacht de treinen en het spoor in de gaten.
ProRail is spoorwegbeheerder. Dit betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, de vernieuwing, de uitbreiding en de veiligheid van het Nederlandse spoorwegnet.
170 vrije uren (bij een fulltime 36-urige werkweek). Daarnaast kun je nog max. 4 weken verlof bijkopen, vanuit je IKB (dus 170+144 = 314 uur verlof) bij een fulltime dienstverband.