Leerkrachten stellen vragen omdat het past bij hun rol om kinderen te stimuleren en ze zó uit te dagen dat ze zich ontwikkelen. Als leerkracht moet je dus de momenten herkennen en situaties scheppen waarbij uitdaging zinvol is en richtinggevende vragen stellen op het juiste niveau.
Goede vragen stimuleren tot nadenken en tot creativiteit. Een goede vraag maakt het eerder geleerde weer bewust en toegankelijk. Een goede vraag helpt aantonen of de instructie begrepen is. Kortom, goede vragen betrekken de leerling actief bij de les.
Het uitspreken van verwachtingen is belangrijk omdat het bijdraagt aan duidelijkheid, zelfs al verschillen jij en ik van inzichten. Wanneer verwachtingen op elkaar zijn afgestemd dan bevordert dat het Wij-gevoel. Daarom is het zaak dat dit gebeurt in teams en organisaties.
Een leraar mag niet schreeuwen tegen een kind, en ook mag een leraar een kind niet slaan of uitschelden. Landen moeten elkaar helpen om te zorgen dat ieder kind naar school kan.
De belangrijkste taak van een docent is het overbrengen van kennis en vaardigheden aan een groep leerlingen of studenten. In het basisonderwijs heeft een leerkracht over het algemeen de hele dag dezelfde klas voor zich, die hij onderwijst in alle schoolvakken.
Unieke leraren behouden hun eigen persoonlijkheid, hebben hun eigen manier van interactie met leerlingen, van reageren op situaties en leerlingen. Zij houden vast aan hun eigen standpunten en gedragen zich consequent in hun rol. Ten slotte is er afstand, een begrip dat conceptueel verschillend is van de vorige drie.
Nee, dat mag niet zomaar. Je moet toestemming geven om jouw spullen te laten controleren en je moet zelf ook aanwezig zijn bij de controle.
Ja, dat mag. Regels rond het 'naar toilet gaan' kan de school volledig zelf opstellen. Veel scholen hebben te kampen met vandalisme in de toiletten en passen daarom strenge regels toe voor toiletbezoeken tijdens de lesuren. Kijk zeker eens in het schoolreglement.
Leerlingen die een leerkracht uitschelden mogen hier niet enkel met een berisping mee wegkomen. Volg dan ook de regels die er zijn omtrent pestgedrag en grensoverschrijdend gedrag. Ook hier is enkel bestraffen niet voldoende, zorg ervoor dat een leerlingbegeleider het gesprek met de leerling(en) kan aangaan.
De belangrijkste redenen voor beginnende leraren – in zowel primair als voortgezet onderwijs – om te stoppen, liggen op het persoonlijke vlak of hebben te maken met het beroep en de school. Persoonlijke problemen en ziekte kunnen aanleiding zijn om uit het onderwijs te stappen.
De leerkrachten willen minder werkdruk, voldoende collega's en een fatsoenlijk salaris. Niet alle leerkrachten krijgen tijdens de staking doorbetaald. Volgens Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs is er landelijk een tekort van 1700 voltijdbanen in het basisonderwijs.
Praten is heel belangrijk in het aangeven van je grenzen. Benoem wat je niet fijn vindt en zeg wat je wil. Bijvoorbeeld: 'Wil je me loslaten', 'Wil je niet meer zo'n opmerking maken' of 'Ik vind het niet fijn als je dit doet'. Het doel van deze stap is de situatie de-escaleren zodat je jezelf weer comfortabel voelt.
Een waarom vraag is een vraag waarmee iemand op zoek gaat naar de reden van iets (de motivatie van iemands handelen of denken) of naar de verklaring waarom iets het geval is.
Door om advies te vragen bij de mensen om je heen zet je juist iets heel moois in gang. Je overstijgt wellicht iets in jezelf, door je zo open te stellen en jezelf toe te staan te leren. Maar je faciliteert ook die fijne wisselwerking tussen jou en je omgeving.
Geef echt ruimte. 'Speel' met vragen: Leerlingen zijn, met name in de middelbare school, bang om uit de toon te vallen. 'Domme' vragen stellen is dan misschien wel het ergste wat je kan doen. Speel daarom met vragen, bijvoorbeeld door de leerlingen bewust 'domme' vragen te laten bedenken en te stellen.
,,Een leraar mag een smartphone wel innemen, maar niet te lang. De les lang of een dag, dat kan.” De wet zegt hier niet letterlijk iets over, maar benoemt wel dat een straf 'redelijk en proportioneel' moet zijn. Een week lang een smartphone afpakken zal zelden proportioneel zijn, zegt Pardoen.
De regels verschillen van school tot school, kijk er dus eens het schoolreglement op na. Fysiek of psychisch geweld kunnen niet. De straf moet in verhouding staan tot de gepleegde feiten. Als een lichtere straf kan werken, mag de school niet kiezen voor een zwaardere straf.
Toestemming aanvragen bij directeur van de school
De directeur mag uw kind vrij geven voor maximaal 10 dagen. Dit mag 1 keer in een schooljaar. Langer op vakantie gaan buiten de schoolvakanties mag niet van de wet. De directeur beslist of uw kind buiten schoolvakanties op vakantie mag.
Mag een docent je mobieltje afpakken? De regels voor het gebruik van mobieltjes op school verschilt per school. Er gelden hiervoor geen wettelijke regels. Scholen stellen daarom hun eigen regels op, en die kun je vinden in de schoolgids of het leerlingenstatuut.
Meer dan 30 minuten te laat op het eindexamen
Wanneer je meer dan 30 minuten te laat aankomt, dan moet je je wat grotere zorgen maken. Na meer dan dertig minuten wordt de deur officieel gesloten en mag je niet meer toegelaten worden tot de zaal om het eindexamen te maken. Te laat komen heet in dit geval verhindering.
Leerlingen gaan in principe acht schooljaren naar de basisschool. Als een kind sneller leert dan leeftijdgenoten kan het in sommige gevallen een klas overslaan. Dit heet ook wel versnellen. Meer dan de helft van de scholen heeft speciaal beleid ontwikkeld waarin het versnellen procedureel is geregeld.
Eigenschappen van een goede docent
Enthousiasme, liefde voor het vak, betrokkenheid bij iedere leerling en ze waren in staat orde in de klas te houden.
Waarom lesgeven de mooiste job is die er bestaat
Het is je vakkennis en je expertise delen met de experts van morgen. Het is je leerlingen uitdagen en door hen uitgedaagd worden, zodat zij straks sterk staan en positief omgaan met wat ze op hun bord krijgen. Het is kansen geven en blijven geven.
Een effectieve leerkracht is volgens Marzano(2011) en Hattie(2015) flexibel, en stimulerend, onderkent verschillen, creëert een veilig pedagogisch klimaat en een rijke leeromgeving. Dit correspondeert met de competenties zoals die zijn beschreven door de stichting beroepskwaliteit leraren(SBL) in 2006.