Een rode nummerplaat met witte tekens, die begint met de letter G hoort bij een landbouwvoertuig dat ook een specifiek rijbewijs vereist.
Kentekens met de lettercombinatie 'CD' zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties.
De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
Geel is bedoeld om, als men in een andere Kreis een voertuig koopt, naar de eigen Kreis te rijden. Rood is voor de export naar het buitenland. In de gekleurde balk is de einddatum te zien tot wanneer de nummerplaat geldig is.
Huurauto's hebben een rood kenteken. Op de nieuwe kentekenplaten aan de Griekse zijde staat CY met de Europese vlag.
Belgische kentekens, vaak ook nummerplaten genoemd, bestaan uit een robijnrode combinatie op een witte achtergrond. Voor de invoering van de Europese nummerplaten werd rood gebruikt in plaats van robijnrood.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Niet alles mag! Kentekenplaten die xenofobe, racistische of beledigende combinaties bevatten, zijn verboden. De DIV beperkt ook het aantal gebruikte karakters bij 'bijzondere' kentekenplaten, zoals voor diplomaten (CD), taxi's (TX) of commerciële platen (Z en ZZ).
Omdat het maken van deze luxe nummerplaten een arbeidsintensieve bezigheid is, ligt de prijs van deze opgelegde nummerborden vaak €10 hoger per stuk. Voor een setje Nederlandse euro kentekenplaten met opgelegde letters betaal je dan ook snel al tussen de €50 en €60.
De hofauto's hebben een standaardkenteken dat begint met de letters AA. Deze kentekens zijn uitsluitend bestemd voor de auto's van het Koninklijk Huis.
AA. AA-kentekens zijn bestemd voor motorrijtuigen van leden van ons koninklijk huis. De AA-kentekens zijn als volgt samengesteld: AA-01 t/m AA-999 (AA gevolgd door 2 of 3 cijfers).
DM: Militaire voertuigen. Ook kentekens die beginnen met KA, KL tot en met KZ, LM, LO, LU en MC zijn militaire voertuigen.
De leden van het koningshuis kunnen gebruikmaken van een nummerplaat die alleen cijfers (van één tot drie cijfers) bevat. De koning krijgt een nummerplaat waarop het cijfer 1 staat. Een internationale nummerplaat herken je aan de 8 als begincijfer. Het is een tijdelijke kentekenplaat voor lange duur.
De nummerplaat van een officiële taxi krijgt vooraan een 'T' en die van aanhangwagens met een MTM van meer dan 750 kilo een 'Q'. Ook politici hebben speciale platen. De 'A' is voor ministers, de 'P' voor parlementsleden en de 'E' is voorbehouden voor leden van de gewestregeringen, telkens gevolgd door een cijfer.
B-platen waren de eerste platen die in 1953 uitkwamen na de geëmailleerde platen. Die waren vooral voor de notabelen, magistraten, dokters enz, want die hadden het geld om met de auto te rijden.
Afwijkende kentekenplaten
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X … begint en de kentekens van “limousine” taxi's starten met TL …
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.
Sinds kentekencombinatie 4 gebruiken we geen klinkers meer in het kenteken (met uitzondering van het kenteken voor opleggers). De letter C en Q gebruiken we ook niet omdat deze letters teveel op een nul lijken.
Een brommer (bromfiets) of bromscooter mag maximaal 45 kilometer per uur rijden. De brommer herken je aan een geel kentekenplaat. Het dragen van een helm is verplicht!
Het laatst uitgegeven kenteken voor een personenauto is momenteel T-349-GK. Sidecode (type kentekencombinatie) is 10.
Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
In het buitenland zie je wel eens klinkers op een nummerbord prijken. Waarom is dat in Nederland nooit het geval? Dat je in Nederland geen klinkers op de nummerplaten ziet, heeft een hele simpele reden: zo voorkom je dat er ongewenste woorden ontstaan.
In de meeste landen zijn de kentekenplaten wit van kleur. Wij hebben echter in Nederland vanaf 1975 een gele kleur voor onze kentekenplaat. De reden hiervoor is vrij simpel. Onderzoek heeft uitgewezen dat de combinatie van reflecterend geel, met zwarte letters, het beste te zien is in het donker.