De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend. Bij de productie van een accupakket voor een elektrische auto wordt 9 ton meer CO2 uitgestoten dan voor een conventionele auto (bron: ANWB).
De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro. In het laatste decennium is de prijs van accu's sterk gedaald. De gemiddelde prijs voor één kilowattuur (kWh) aan capaciteit is gedaald van 1000 euro per kWh in 2010 naar 120 euro in het afgelopen jaar.
Om de accu voor een elektrische auto te maken, is energie nodig. Dat zorgt voor zo'n 4.000 kilo CO2-uitstoot. Toch is een elektrische auto zelfs met die extra uitstoot meegerekend groener dan een auto op diesel of benzine. De extra uitstoot voor het maken van de accu heb je er na gemiddeld zo'n 3 jaar uit.
De gemiddelde levensduur van een auto accu is ongeveer 5-6 jaar. De levensduur is echter sterk afhankelijk van het gebruik. Diepe ontlading kan de levensduur sterk verkorten.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, ruim 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2023-2040 aangehouden.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Na de inzameling komen de accu's bij een gespecialiseerd verwerkingsbedrijf terecht. Hier worden ze in een bepaalde bunker gestort waar het omhulsel afbreekt en het accuzuur vrijkomt. Dit zuur wordt meteen opgevangen en kan onder andere gebruikt worden voor het scheiden van metalen in productieprocessen.
Veelgestelde vragen. Wat kost een Tesla Powerwall 2? Voor een Tesla Powerwall 2 betaal je momenteel €7.500,-. Dit is exclusief btw en benodigde hardware.
Veel tarieven die online geboden worden varieren tussen de 0,50 en 0,65 € per kg. Wij kunnen nu accu's ophalen voor 0,68€ per kg!
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Volgens Toyota wordt het aanbod van Toyota alsnog gevormd door de vraag van de consument en de consument wil het simpelweg nog niet. Althans, niet allemaal. Volgens Toyota zijn elektrische auto's namelijk (nog lang) niet zaligmakend. In Nederland is het ideaal.
Als een accu na lange tijd niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt.
In de praktijk sta je meestal minder vaak langs de weg te laden dan je met een benzineauto moet tanken. Je laadt je auto namelijk vooral 's avonds en 's nachts thuis of overdag op kantoor. Alleen op ritten die langer zijn dan de actieradius van je auto (bijvoorbeeld meer dan 250 kilometer), moet je onderweg laden.
Elektrische auto's zijn de toekomst, maar wat als iedereen zijn of haar personenauto inruilt voor een elektrisch model? Dan hebben we een pak extra stroom nodig. Goed voor 2 extra kerncentrales, 610 megagrote windmolens op zee of 15.200 voetbalvelden vol met zonnepanelen.
De stekkerauto's zijn het afgelopen jaar populairder geworden bij particulieren. Het aandeel stekkerauto's in particulier bezit is toegenomen van 27 procent begin 2020 naar 36 procent begin 2021. Echter, de meeste stekkerauto's zijn nog altijd in zakelijk bezit (64 procent).
Bij de productie en verbranding van benzine komt immers CO2 vrij. Bij het opwekken van elektriciteit ook, maar doordat het aandeel groene energie in Nederland steeds groter wordt, daalt de indirecte CO2-uitstoot van elektrische auto's. Zo wordt zelfs een bestaande e-auto elk jaar een beetje schoner.
Elektrische auto's hebben doorgaans maar drie soorten vloeistoffen die bijgevuld moeten worden: koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof. Voor sommige elektrische auto's geldt een uitzondering – zo heeft de Tesla Model S op zijn tijd ook nieuwe versnellingsbak olie nodig.
De loodaccu (lead-acid) is de basis accu ,geschikt voor heel veel toepassingen.De gewone loodaccu is minder geschikt voor zware toepassingen. Als je meer kracht nodig hebt en een accu zoekt die tegen diep ontladen kan, dan wordt er meestal gekozen voor AGM of GEL accu's.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Over het algemeen kun je zo'n drie tot zes jaar met een auto accu doen. Je kunt de levensduur van een accu verlengen door niet te veel korte ritjes te maken. Als je auto op een koude wintermorgen niet start, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je accu kapot is. Hij kan ook leeg zijn.