De hoofddoek is geen symbool van onderdrukking of een symbool van ongelijkheid tussen man en vrouw. De hoofddoek is een keuze die elke vrouw zelf moet maken met de juiste intenties. In de islam is het verboden om iemand te verplichten een hoofddoek te dragen. Want dan zal ze de hoofddoek dragen met de foute intenties.
'Zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is, en zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen. ' Zo luidt een van de regels in het heilige boek van de moslims, de Koran, over vrouwelijke bedekking.
Allah zegt hier dat de gelovige vrouwen hun gimaars – wat een kledingstuk is waarmee je je hoofd bedekt – over hun kragen heen dienen te slaan. De aanleiding hiervoor was dat de vrouwen in het pre-islamitische tijdperk hun gimaars naar achteren sloegen, waardoor hun halzen en kettingen zichtbaar waren.
Ja, dat mag. Op veel scholen mag je geen hoofddoek of andere religieuze kentekens dragen. De afspraken op jouw school lees je in het schoolreglement.
Doorgaans wordt aangenomen dat meisjes ergens tussen hun 7de en 12de een hoofddoek zouden moeten gaan dragen. Anderen (een zeer kleine minderheid) vinden dat dat pas na het huwelijk zou moeten. Zo is er ook een kleine groep die vindt dat oudere vrouwen geen hoofddoek meer zouden hoeven dragen.
Volgens de klassieke islam is het dus wel echt een verplicht en een belangrijke onderdeel. Euh, er zijn ook islamitische landen zoals Iran waar het verplicht is. Maar de hoofddoek is geen basis van de islam, het is een onderdeel, dus veel moslimvrouwen kiezen er ook voor om hem niet te dragen.
De straf om in het openbaar gezien te worden zonder hoofddoek omvat arrestatie, een gevangenisstraf, geseling of een boete - dit alles voor de "misdaad" van het uitoefenen van hun recht om te kiezen wat te dragen.
Wat voor hen een deel van hun kleding is en een uiting van hun religie is, zien scholen als iets problematisch. Nora en Amira geven aan dat scholen hun hoofddoek zien als iets problematisch en bedreigend. Als dat wordt aangekaart door geven scholen het argument van het belang van neutraliteit.
Een werkgever mag een werknemer niet zomaar verbieden om een hoofddoek te dragen door zich te beroepen op neutraliteit. Dit heeft het Hof van Justitie van de EU (zaak C-344/20) onlangs opnieuw bevestigd.
zijn de hoofddoek en andere levensbeschouwelijke kentekens overal verboden. Voor de gemeentelijke, stedelijke, provinciale en vrije scholen (onder andere het katholiek onderwijs) is het aan elke school apart om een beslissing te nemen. In sommige scholen zijn hoofddoeken verboden, in andere zijn ze toegelaten.
Allah zegt ook: 'En zij moeten hun khimaar over hun boezems dragen. ' De khimaar is een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd bedekt. Ook wordt zij opgedragen om deze khimaar over haar boezems te slaan, zodat niets van haar hals zichtbaar blijft.
Hoewel een gelovige in hart en nieren inderdaad “Inshallah” gebruikt om te zeggen “ja, met de wil van God,” wordt de uitdrukking ook veelvuldig gebruikt als synoniem voor “misschien,” “we zien nog wel,” “hopelijk” of “nooit van m'n leven,” aan de goede verstaander de keuze.
“Weet dat er geen god is dan Allah.”
De ware betekenis van 'Laa ilaaha ill-Allah' is: Niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden, behalve Allah.
1) Falie 2) Flep 3) Haardoek 4) Hoofddeksel 5) Indisch hoofddeksel 6) Joodse kleding 7) Kleding van het Midden-Oosten 8) Kledingaccessoire 9) Kledingstuk 10) Mantille 11)...
De huidige islamitische interpretatie van de reden waarom vrouwen de hijab (waaronder dus ook de niqab) moeten dragen, is om hun 'awra te bedekken voor niet mahram mannen. Met 'awra worden de delen van het lichaam bedoeld die bedekt dienen te worden.
"De awrah van een man is datgene wat onder zijn navel tot zijn knieën is. Zijn navel, noch zijn knieën maken deel uit van de 'awrah (dus alleen wat ertussenin valt), en de vrouw moet in het gebed haar hele lichaam bedekken, behalve haar handen en gezicht.”
In Nederland geldt een hoofddoekverbod voor ambtenaren in uniform zoals agenten en militairen. Ook rechters en griffiers mogen hier geen hoofddoek dragen. Ook zij zijn in dienst van de overheid, en dat zij net als politieambtenaren bij uitstek neutraal horen te zijn, óók in hun uiterlijk, ligt erg voor de hand.
Ook religieuze uitingen, zoals een hoofddoek of ketting met kruisje, mogen niet worden getoond. Om het onderscheid tussen advocaten en rechters te benadrukken (advocaten zijn partijdig, rechters juist niet) gelden er voor beiden aparte kledingvoorschriften.
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft al geoordeeld dat een burger de toegang tot de zittingszaal niet mag worden verboden wanneer die een hoofddoek draagt (terwijl art. 759 van het Gerechtelijk Wetboek nochtans stelt dat “de toehoorders (…) de zittingen bij(wonen) met ongedekten hoofde”).
De regels verschillen van school tot school, kijk er dus eens het schoolreglement op na. Fysiek of psychisch geweld kunnen niet. De straf moet in verhouding staan tot de gepleegde feiten. Als een lichtere straf kan werken, mag de school niet kiezen voor een zwaardere straf.
Komt u er met de school niet uit? Neem dan contact op met het samenwerkingsverband waaronder de school valt. Elk samenwerkingsverband heeft een ouder- en jeugdsteunpunt waar u terecht kunt. Op deze kaart vindt u de samenwerkingsverbanden in Nederland.
Lopen in of rond de onderwijsinstelling mensen rond die er niets te zoeken hebben? Dan kunnen conciërge, onderwijsgevenden of directieleden deze ongewenste bezoekers wegsturen en een waarschuwing geven. De waarschuwing luidt: bij herhaling belt de school de politie en riskeert de overtreder een bekeuring.
De moslima's die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij dit als een islamitisch voorschrift zien.
Een werkgever mag het dragen van een hoofddoek door werknemers alleen verbieden, als alle zichtbare religieuze, levensbeschouwelijke of spirituele tekens worden verboden. Dat is het oordeel van het Europese Hof van Justitie geantwoord op een vraag van de Franstalige arbeidsrechtbank in Brussel.
De Hijaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert. Het doel van het kleden is om fitnah (verleiding) te voorkomen. Dit kan alleen bereikt worden indien kleding losjes en wijd zijn.