Onderzoek laat zien dat leerlingen met veel motivatie – in de vorm van intrinsieke motivatie of persoonlijk belang – diepgaander leren en beter presteren dan leerlingen met voornamelijk veel moetivatie. Op de korte termijn zorgt moetivatie ook dat leerlingen gaan leren, maar vaak op een oppervlakkiger manier.
Waarom is het belangrijk om leerlingen te motiveren?
Gemotiveerde leerlingen leren makkelijker, met meer plezier én onthouden beter wat ze geleerd hebben. Geen wonder dat er veel aandacht besteed wordt aan de motivatie in de klas. Om intrinsiek (dus vanuit je eigen belang) gemotiveerd te kunnen zijn hebben kinderen volgens Hornstra et al.
Motivatie zorgt voor de mate van inzet die men wil leveren en bepaalde keuzes die gemaakt worden om bepaalde doelen te bereiken. Naast motivatie in de gezondheidszorg, sport en opvoeding speelt motivatie in onderwijs natuurlijk een essentiële rol.
Hoe gemotiveerd zijn je leerlingen en waarom? Check het met de ‘motivatiemeter’
26 related questions found
Is motivatie belangrijk?
Motivatie is de drive die zorgt voor volharding in de activiteit. Het is belangrijk dat kinderen gemotiveerd zijn voor hun taak. Een tekort aan motivatie is een belemmerende factor bij het presteren.
Motivatie is een innerlijke drijfveer wat tot gedrag aanzet. Motivatie heeft invloed op het persoonlijk initiatief nemen, richting geven, de intensiteit en het volharden van menselijk gedrag.
Motivering én motivatie betekenen allebei 'onderbouwing' en 'reden waarom iemand iets wil of doet'. Daarnaast kun je motivatie gebruiken om aan te geven dat je iets graag wilt en er moeite voor wilt doen en voor iets wat je aanspoort die moeite te doen ('prikkel, stimulans').
Alhoewel zowel intrinsieke als extrinsieke motivatie een positieve invloed heeft op leerresultaten, is de intrinsieke motivatie van leerlingen van grotere invloed op leerprestaties dan extrinsieke motivatie. Leerlingen die vanuit extrinsieke motivatie werken, leren volgens het OECD wel, maar oppervlakkiger.
Motivatie kan er voor zorgen dat de je beter presteert: iets vol overgave doen zorgt immers voor meer doorzettingsvermogen. Andersom kan prestatie er ook voor zorgen dat je meer motivatie krijgt: succeservaring is immers één van de belangrijkste factoren voor motivatie.
Aandacht en concentratie zijn daarnaast belangrijk om tot leren te komen. Als het lawaaiig of onrustig is, moeten leerlingen zich meer inspannen om zich te kunnen concentreren of lukt het ze niet om zich te concentreren.
Door betekenisvolle uitleg te geven en aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen wordt de intrinsieke motivatie van leerlingen gestimuleerd.
Het is naast het leren belangrijk om pauzes te nemen. Pauzes zorgen er voor dat je je hoofd leeg maakt en dat je de bergen leerwerk even doet vergeten. Neem ieder uur een pauze en ga even naar buiten (tenzij het regent, dan is het niet leuk). De buitenlucht zal je goed doen.
Waar de wetenschappers het wel over eens zijn, is dat motivatie beïnvloedbaar is. Zelf-motivatie, oftewel het vermogen om je eigen gedrag positief te veranderen, is trainbaar.
Men kan een onderscheid maken tussen twee soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is een motivatie die van binnenuit, uit jezelf, komt. Je bent intrinsiek gemotiveerd voor een activiteit omdat je de activiteit op zich graag doet.
wat zet je in een sollicitatiebrief? In een sollicitatiebrief zet je informatie over jezelf, je competenties en je werkervaring. Je motiveert waarom jij bij het bedrijf past en wat jouw toegevoegde waarde is. Ook kan je vertellen hoe je de vacature hebt gevonden en wat je in je huidige baan bereikt hebt.
Toon je eigen betrokkenheid door het delen van persoonlijke verhalen. Dit nodigt de leerlingen uit om naar hun eigen persoonlijke banden met het onderwerp te kijken. Gebruik humor, zoals zelfspot, grappige krantenkoppen of quotes.