De kassabon is in veel gevallen ook het garantiebewijs. Bent u de bon toch kwijtgeraakt en is het product niet goed? Ook zonder kassabon heeft u rechten. Als dit allemaal niet lukt, kunt u het beste teruggaan naar de winkel.
Als er geen bonnetje is dan moet het op privé geboekt worden. Privé boeken is een term van Boekhouders en er wordt mee bedoeld: Dat het dus niet in je kosten van je bedrijf zit maar dat je er zelf voor opdraait. Je betaalt het dus privé en niet vanuit je zaak. Let dus altijd op dat je een bon/factuur krijgt!
Ik heb spijt van mijn aankoop
Ook dan zal de verkoper naar de aankoopbon of pakbon vragen. Hebt u die niet meer, dan hoeft hij het product niet terug te nemen of te ruilen. Ook niet als u op een andere manier bewijst dat u het product bij die winkel hebt gekocht. De reden hiervoor is dat ruilen geen recht is.
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Geef niet gelijk op als de verkoper zegt dat u geen garantie (meer) hebt. Want u hebt ook wettelijke garantie. De verkoper is namelijk wettelijk verplicht uw product gratis te repareren of vervangen als het niet goed is. Bekijk of u om wettelijke garantie kunt vragen aan de verkoper.
Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten.
Er zijn verschillende manieren om dat te doen. In de eerste plaats kan je bijvoorbeeld een schermafbeelding maken van de advertentie. Dat maakt duidelijk wat je hebt gekocht en voor welke prijs. Daarnaast raden we aan om de betaling via je bankrekening uit te voeren en niet contant.
Een bon wordt uit de kassa betaald en zal meegenomen worden in de telling van je kasgeld en berekening van het kasverschil van de betreffende dag. Een factuur aan de andere kant wordt niet meegenomen in de telling kasgeld maar wordt als uitgave van ja totaal kasgeld opgenomen.
Wat is een bonnetje? Grote kans dat je ooit in je leven een bonnetje in je handen hebt gehad. Vaak is dit letterlijk een stuk papier waarop staat dat je betaald hebt of nog moet betalen. Naast dat een bonnetje een bewijs van betaling is, is het ook een aankoopbewijs en een garantiebewijs.
Met een garantiebewijs laat u zien dat u garantie heeft. Uw extra garantie staat vaak in uw koopcontract of in de algemene voorwaarden van de verkoper of fabrikant. Soms vindt u ook informatie over garantie op de website van de verkoper of de fabrikant. U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet voorbij is.
Wel kunnen we aangeven wat niet onder de garantie valt: Schade veroorzaakt door drukken, stoten, water, verkleuring, algemene slijtage, rolslijtage en dergelijke schade hoort te onstaan als je het product gebruikt. Het valt dan ook niet onder de garantie. Minder bekende, algemene zaken kunnen verschillen per product.
Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.
Fysieke winkel: geen wettelijke eisen
Anders dan vaak gedacht wordt, bestaan er geen rechten op retour bij fysieke winkels. Hoewel bijna alle fysieke winkels de mogelijkheid aanbieden om een product te ruilen, zijn ze hier niet toe verplicht.
De bedenktijd duurt standaard 14 kalenderdagen, tenzij de verkoper jou een langere termijn heeft gegund of jou niet of onvoldoende heeft geïnformeerd. In dat laatste geval geldt een herroepingstermijn van 12 maanden of begint de termijn van 14 dagen pas te lopen als de verkoper jou voldoende informatie geeft.
Ik heb nog geen verzendlabel voor retour
Geen probleem, maak er simpel zelf een aan. Heb je een antwoordnummer van de afzender gekregen? Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Laat de verkoper weten dat u de koop ongedaan maakt binnen de wettelijke bedenktijd. Deze is 14 dagen. Gebruik daarvoor het herroepingsformulier of onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst bedenktijd. Verstuur dit op zijn laatst op de 14e dag van uw bedenktijd.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
Sinds april van dit jaar (2022) is de wettelijke garantie verlengd van 6 naar 12 maanden. De wettelijke garantie is in het leven geroepen zodat jij, wanneer je een auto koopt, er vanuit mag gaan dat je normaal en veilig kan deelnemen aan het verkeer. Wanneer dit niet kan, spreken we ook wel van non-conformiteit.
Sinds April 2022 is de wettelijke garantie verlengd van 6 naar 12 maanden. Dit geldt niet alleen voor de aanschaf van een auto, maar op elke koopovereenkomst die je als consument sluit. Deze garantie is niet uit te sluiten. Je hoeft hiervoor niet expliciet te tekenen of te betalen.