iPhone geblokkeerd: zo los je het op. Als je iPhone geblokkeerd is, kun je niets anders doen dan de gegevens op het toestel wissen. Dat kun je doen via Finder, iTunes, Zoek mijn iPhone of via de herstelmodus. Daarna kun je jouw data en instellingen weer terugzetten op het apparaat.
De enige mogelijkheid om je toestel weer te gebruiken is een harde reset, hierbij wordt de pincode of het toegangspatroon verwijderd en kun je je telefoon weer normaal gebruiken. Let op: bij een harde reset worden alle gegevens en bestanden op de telefoon gewist.
Ga hiervoor naar de instellingen app op je iPhone. Tik op algemeen en ga naar toegankelijkheid. Kies voor thuisknop en schakel de functie plaats vinger om te openen in. Je hoeft bij het unlucken van de schermvergrendeling alleen nog maar de vinger te scannen, zonder eerst op de homeknop te drukken.
Op apparaten zonder Touch ID gaat u naar 'Instellingen' > 'Toegangscode'. Tik op 'Zet code aan'. Voer een zescijferige toegangscode in. Of tik op 'Toegangscodeopties' om over te schakelen naar een viercijferige numerieke code, een aangepaste numerieke code of een aangepaste alfanumerieke code.
Activeer je deze, via 'Instellingen>Touch ID/Face ID en toegangscode', dan wordt je apparaat gewist als er tien keer een verkeerde toegangscode wordt ingetoetst.
Tijd schermvergrendeling android aanpassen
Ga naar instellingen, druk op Time-out scherm en selecteer na hoeveel tijd jouw scherm automatisch wordt vergrendeld. Het time-out scherm is nu volledig naar jouw wensen aangepast. Ook super handig als je een e-book wil lezen trouwens!
Druk kort op de volume-omhoogknop en laat deze snel los. Druk kort op de volume-omlaagknop en laat deze snel los. Houd de zijknop ingedrukt tot je het Apple logo ziet.
Pak een wattenschijfje en maak het nat met wat nagellakremover. Poets nu de randen van de home knop met het wattenschijfje. Af en toe druk op de home knop zodat de nagellakremover ook de binnenranden kan reinigen. Herhaal dit process 2 a 3 keer tot je er merkt dat de thuisknop weer normaal werkt.
Tik in Instellingen op 'Face ID en toegangscode' (op een iPhone met Face ID) of 'Touch ID en toegangscode' (op een iPhone met een thuisknop). Selecteer vervolgens de gewenste opties onder 'Toegang bij vergrendeling'.
Op een iPhone X en nieuwer of op een iPad met Face ID gaat u naar 'Instellingen' > 'Face ID en toegangscode'. Ga op oudere iPhone-modellen naar 'Touch ID en toegangscode'. Op apparaten zonder Touch ID gaat u naar 'Instellingen' > 'Toegangscode'. Tik op 'Zet code aan'.
Wil je juist alle data en instellingen wissen, dan kun je kiezen om de iPhone fabrieksinstellingen te herstellen. Zorg dat je iPhone, iPad of iPod touch voldoende (minstens 50 procent) is opgeladen en ga naar 'Instellingen > Algemeen'. Scrol vervolgens naar 'Stel opnieuw in' en tik op 'Wis alle inhoud en instellingen'.
iPhone 8 of nieuwer, inclusief iPhone SE (2e generatie): druk kort op de volume-omhoogknop en laat deze weer los. Druk kort op de volume-omlaagknop. Houd vervolgens de zijknop ingedrukt totdat je het scherm van de herstelmodus ziet.
Als de iPhone niet reageert en je het apparaat niet kunt uit- en inschakelen, probeer je het apparaat geforceerd opnieuw op te starten. Druk kort op de volume-omhoogknop. Druk kort op de volume-omlaagknop. Houd de zijknop ingedrukt.
Met AssistiveTouch kun je een iPhone of iPad bedienen via het scherm, zonder dat je knoppen nodig hebt. Door te vegen, drukken en gebaren te maken bedien je alle functies. Zo kun je je iPhone bedienen zonder knoppen!
Heb je een iPhone 11 en heb je regelmatig te maken met touchscreen-problemen, dan kun je je serienummer invoeren op de website van Apple. Je krijgt dan meteen te zien of je in aanmerking komt. Vervolgens kun je naar de Apple Store of naar een Apple Authorized Service Provider gaan om het scherm te laten vervangen.
Afhankelijk van welke Android versie je hebt is het of de aan/uitknop en volume omhoog ingedrukt houden of aan/uit knop en volume omlaag. Hierdoor word het toestel herstart.
Voor de veiligheid heeft elke iPhone en iPad een automatisch slot. Na een bepaalde periode van inactiviteit gaat het scherm vanzelf uit. Het toestel is nu vergrendeld. Andere personen kunnen nu niet meer op het toestel kijken.
Springt het scherm nog steeds uit, of blijft de optie voor het automatisch slot op grijs staan? Dan komt dat doordat je de energiebesparingsmodus hebt geactiveerd. In deze stand staat het automatisch slot áltijd ingesteld op 30 seconden en aanpassen is niet mogelijk. Haal je iPhone dus uit de energiebesparingsstand.
Je kunt een schermvergrendeling instellen om je Android-telefoon of -tablet te beveiligen. Telkens als je het apparaat inschakelt of het scherm activeert, wordt je gevraagd het te ontgrendelen met een pincode, patroon of wachtwoord. Sommige apparaten kun je ontgrendelen met je vingerafdruk.
Als je nooit een 6-cijferige toegangscode voor je iPhone hebt ingesteld, kun je proberen een enkel nummer herhaaldelijk in te voeren, zoals 000000, 888888, 555555 of 123456 om het te ontgrendelen. Veel iOS-gebruikers melden dat 123456 de standaard 6-cijferige toegangscode voor iPhone na de iOS 16-update.
Bij het veelvuldig invoeren van de verkeerde toegangscode kan een iPhone voor 48 jaar blokkeren.
U kunt nagaan of uw iPhone vergrendeld is door te gaan naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Info'. Als er 'Geen simkaartbeperkingen' wordt weergegeven naast 'Aanbiedervergrendeling', dan is uw iPhone ontgrendeld.