Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.
De dieselauto, die mede door het sjoemelschandaal de afgelopen jaren al steeds minder werd verkocht, wordt zo nog minder aantrekkelijk voor autokopers. Toch verdwijnt de dieselbak voorlopig niet volledig uit de showrooms, verwachten deskundigen. Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan die van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan die van een benzineauto.
Hogere diesel kilometerstand
Over het algemeen halen dieselauto's 30 tot 35 procent meer kilometers uit een liter brandstof. De maximale kilometerstand voor een dieselauto wordt beschouwd als ongeveer 250.000 kilometer.
De grootste oorzaak van problemen met dieselbrandstof is het vocht in de brandstof. Biodiesel absorbeert namelijk veel meer water (tot 8x meer) dan de zwavelhoudende dieselolie van weleer. Vocht in de brandstof is direct een bron van problemen.
In vergelijking met zijn tegenhanger voor benzine, verbruiken dieselmotoren 30% een lager brandstofverbruik. En dat is een groot voordeel voor voertuigeigenaren, met name degenen die elke dag lange afstanden rijden.
Dit is waarom de wegenbelasting voor diesels zo hoog blijft
Omdat zwaardere auto's de wegen meer doen slijten, is ooit bedacht dat het gewicht van een auto mede de wegenbelasting bepaalt. Dieselauto's zijn in principe zwaarder dan benzineauto's.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Er zijn drie voor de hand liggende manieren waarop brandstof slecht kan worden: verdamping, oxidatie door blootstelling aan zuurstof en interne destabilisatie. We spitten eerst verdamping en oxidatie uit. Door verdamping wijzigt de samenstelling van benzine of diesel.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Er bestaan verschillende meningen over de kilometerstand van tweedehands auto's: twee getallen worden over het algemeen als grens beschouwd: 100.000 (150.000 voor een diesel) en 200.000 km. In het eerste geval wordt aangenomen dat een technisch probleem tot zware reparatiekosten kan leiden.
Kortom, een dieselauto kan interessanter zijn als je meestal veel kilometers aflegt. De wagen is wel duurder in aankoop en onderhoud. Bovendien wordt het binnenkort moeilijker om hem door te verkopen. Anderzijds verslijt hij minder snel en kun je hem dus langer gebruiken.
Rijden op diesel
De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld. De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto's. Het klopt dat deze auto's tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.