Vaak zijn influencers actief op verschillende social media kanalen. Facebook, Instagram en Twitter zijn uiteraard het meest populair, maar ook Youtube en de afgelopen tijd Tiktok zijn populaire media. Ook zijn er influencers met een kleiner, specialistischer bereik.
Hoewel veel mensen denken dat influencer marketing enkel mogelijk is in de fashion, lifestyle & travel industrie, vind je influencer marketing zelfs in de finance en zorgsector.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
Influencer-marketing wint aan belang. Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
YouTube is met 9,9 miljoen gebruikers (+7 procent t.o.v. vorig jaar) het grootste platform na WhatsApp. Het platform blijft in dagelijks gebruik met 3,5 miljoen gebruikers (-1 procent t.o.v. vorig jaar) echter achter op Facebook en Instagram.
Om een influencer te worden is het belangrijk dat je met grote regelmaat posts maakt om je publiek aan je te binden. Hoe meer je post, en hoe vaker er op je posts geklikt wordt, hoe vaker jouw content getoont wordt aan eventuele nieuwe volgers.
Als het gaat om social media is Facebook verreweg de grootste. Hoewel het gebruik van het platform licht terugloopt sinds dit jaar, is Facebook nog altijd de nummer 1. En daarom maken ook zoveel bedrijven gebruik van het platform.
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
In het KVK Handelsregister staan eind 2021 bijna 1.000 vloggers en influencers ingeschreven. Afgezet tegen de bijna 13 miljoen Nederlandse YouTube- en Instagramgebruikers is dat slechts een fractie, maar het aantal groeit razendsnel.
De content-creators profiteren van de transparantie van het internet; iedereen kan een influencer worden! De weg ernaartoe is nu misschien iets hobbeliger dan een aantal jaar geleden, maar er is nog altijd kans om influencer te worden. Het belangrijkste is dat je content maakt vanuit een passie.
Influencers verdienen inderdaad geld door digitale producten te verkopen via sponsoring en affiliaties, programma's voor merkambassadeurs en fysieke producten. Influencer verkoop omvat de verkoop van producten of diensten die gebruikmaken van de populariteit, expertise of reputatie van een persoon.
Volgens data van WebFX zijn dit de mogelijke prijzen voor influencer-marketing op YouTube: 200 dollar per video voor een YouTuber met 10.000 abonnees. 2.000 dollar per video voor een YouTuber met 100.000 abonnees. 20.000 dollar per video voor een YouTuber met 1.000.000 abonnees.
De meest voorkomende manier om geld te verdienen als influencer-ondernemer is door samen te werken met merken en producten of diensten te promoten in ruil voor geld. Daarnaast kun je eigen producten of diensten verkopen, zoals merchandise.
1. WhatsApp. Met 13,3 miljoen Nederlandse gebruikers is WhatsApp het grootste social media kanaal van Nederland.
Het zal geen verrassing zijn, maar ook in 2022 zijn we wéér meer gebruik gaan maken van social media – met name door 40-plussers. En de absolute topper van afgelopen jaar? Dat is Instagram, met maar liefst 1.178.000 nieuwe gebruikers. De winnaar van 2021, TikTok, komt daar direct achteraan op de 2e plek.
Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten.
Toch hebben influencers ook op volwassenen een grote commerciële invloed. Zo heeft 36 procent van de volwassenen die influencers volgen, iets gekocht in de afgelopen drie maanden na reclame erover bij een influencer. Het is ook zelfs wat meer dan bij jongeren (32 procent).
Hoewel de mode- en schoonheidsindustrie natuurlijk niet alleen een vrouwelijke doelgroep heeft, is dit wel een markt die sterk steunt op samenwerking met influencers. Circa 57% van de bedrijven in deze sector gebruikt influencer marketing in hun marketingstrategie.