Behalve richting het zuiden, komen er ook veel files voor tussen Bremen en Hamburg, Flensburg en Hamburg en tussen Hamburg en Hannover. De Elbe-tunnel bij Hamburg, uitgebreide wegwerkzaamheden plus het vele lokale verkeer dat bij Hamburg in- en uitvoegt op de A1 zorgen rondom Hamburg voor files.
Vermijd de drukke momenten op de Duitse Autobahn! Met name vrijdag tussen 13.00 en 20.00 uur of zaterdag van 09.00 tot 15.00 uur kun je het beste vermijden, dit zijn de momenten waarop het druk is, waardoor je meer kans hebt op file.
Zwarte zaterdag in Duitsland
In de zomermaanden reist een groot deel van het vakantieverkeer door Duitsland richting het zuiden. Op de populaire snelwegen naar de Alpen en de grensovergangen met Oostenrijk ontstaan tijdens de piekuren lange files.
Files in Duitsland tijdens vakantietijd
In de zomerperiode is er veel verkeer in Duitsland wat richting Scandinavië gaat, of juist richting het zuiden. Al deze doorreizigers kunnen voor lange files zorgen en het is zeker geen uitzondering als je in een file komt te staan die langer is dan 50 kilometer.
De A100 is dan ook de drukste snelweg van Duitsland en behoort tot de meest bereden snelwegen in Europa.
Drukke wegen
A1 Osnabrück – Hamburg – Lübeck – Fehmarn. Knelpunten bij Bremen en Hamburg. A3 Keulen – Frankfurt – Neurenberg. Knelpunten bij Würzburg en Neurenberg.
Zo vermijd je de drukte op Zwarte Zaterdag
Wat je dan wel moet doen? Simpel. Gewoon om twaalf uur 's middags vertrekken. Dan is de ergste drukte namelijk al voorbij.
Dinsdag en donderdag zijn op de weg de drukste dagen van de week.
Geen snelheidslimiet in Duitsland. Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
De Autobahn is de Duitstalige versie van de autosnelweg. De term wordt gebruikt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en aangepast in Oekraïne (Avtoban). Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Filezwaarte 2022
Dit concludeert de ANWB op basis van haar filecijfers, gemeten over alle A en N- wegen in ons land. Grootste knelpunt was de A27 Utrecht richting Breda.
De stad naast Amsterdam staat bovenaan de lijst met Nederlandse file-steden. Met een congestieniveau van 28 procent duurde het in de Bloemenstad een reis van 30 minuten gemiddeld 8 minuten langer door het aantal files. Den Haag (26 procent) en Groningen (22 procent) maken de top drie compleet.
De drukte bereikt ieder jaar zijn hoogtepunten tijdens het eerste weekend van augustus, wanneer heel wat Noord-Fransen op vakantie vertrekken. De meeste files ontstaan echter op de zogenaamde 'Autoroute du Soleil', ook wel gekend als de route naar het zonnige zuiden van Frankrijk.
Niet in de spits de weg op. Het mag een open deur lijken, maar niet in de spits rijden is de gemakkelijkste manier om druk verkeer tijdens de spits te vermijden. In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur.
De 32 kilometer lange A10, de ringweg rond Amsterdam, was met gemiddeld 4 754 gepasseerde motorvoertuigen per uur in 2018 de drukste rijksweg in Nederland.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
In Duitsland is de maximumsnelheid op veel stukken snelweg zo hoog als je auto kan halen. Het is dan ook het enige land ter wereld waar geen snelheidslimiet bestaat op de snelweg. Er is wel een algemene adviessnelheid.