Let op of het voertuig dat je wil gaan inhalen niet een ander voertuig wil inhalen. Bijvoorbeeld: voor de auto die jij wil gaan inhalen rijdt een fietser de auto voor je zal hoogstwaarschijnlijk de fietser gaan inhalen. Let op geparkeerde auto's aan de linkerzijde deze kunnen zo ineens de rijbaan opgaan rijden.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Invoegen (wisselen van rijbaan) is namelijk een bijzondere manoeuvre. De wet bepaalt dat een bestuurder die van rijbaan wisselt al het andere verkeer voorrang verleent. Ontstaat er een aanrijding dan is de invoegende ritser aansprakelijk voor de schade.
Kijk in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en links opzij – niet achterom! Wees bedacht op haastige bestuurders die achter je al met invoegen zijn begonnen (dode hoek). Is de weg vrij, geef dan richting aan en ga in een vloeiende beweging de weg op.
Een inhaalmanoeuvre mag niet langer duren dan noodzakelijk is. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg (rechts) in moeten nemen. Inhalen moet in de totale verkeerssituatie mogelijk, verantwoord en veilig zijn.
Aanrijding invoegende en uitvoegende auto
Als twee auto's van rijbaan wisselen of een auto invoegt en een andere auto gelijkertijd uitvoegt, moeten beide bestuurders voorrang verlenen. De wet bepaalt niet welke auto voorrang heeft. De ANWB adviseert uitvoegende auto's voorrang te verlenen, maar dit is geen rechtsregel.
De maximumsnelheid is hier 100 kilometer per uur, tenzij een verkeersbord anders aangeeft. Is de dubbele streep in het midden doorgetrokken, dan mag je niet inhalen. Bij een onderbroken witte lijn mag dat uiteraard wel, tenzij er een bord staat dat dit verbiedt.
Rijd je in een file op meerdere banen in dezelfde richting? Dan mag je de file rechts inhalen. Fietsers moeten elkaar links inhalen. Echter, als fietsers andere bestuurders, bijvoorbeeld een automobilist, willen inhalen, mag dat ook rechts gebeuren.
Als er geen sprake is van scheiding van de rijbanen door blokmarkeringen er geen file is en de bestuurders op de linkerbaan niet hebben aangegeven links af te willen slaan, mag u deze bestuurders op de autosnelweg niet rechts inhalen.
Veilige tussenafstand buiten de bebouwde kom
Een bestuurder moet bij het inhalen buiten de bebouwde kom een zijdelingse afstand van ten minste 1,5 meter (binnen bebouwde kom : 1 meter) laten tussen zijn voertuig en een voetganger, wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt.
Bij het praktijkexamen voor het autorijbewijs mag je natuurlijk fouten maken zolang het de verkeersveiligheid maar niet in gevaar brengt en zolang jij maar laat zien dat je het zelfstandig kan oplossen.
Let op: “Op een snelweg mag je nooit rechts inhalen”. Maak over het algemeen voldoende gebruik van je binnen en buitenspiegels op een snelweg, over je schouders kijken zorgt ervoor dat je ook verkeer in een dode hoek ziet aankomen, in de spiegels is dit vaak niet te zien.
Invoegstroken voor werkverkeer
- De beginsnelheid bij het invoegen is gesteld op 0 tot 10 km/h vanwege de beperking bij het uitrijden van het werkvak. - Op rechts gelegen invoegstroken is de snelheid waarmee het verkeer invoegt is 0,75 van de (tijdelijke) maximum snelheid, met een maximum van 60 km/h (0,75 x 80 km/h).
Een invoegstrook is er om je snelheid aan te passen aan het overige verkeer wat er op dat moment op de autosnelweg rijdt meestal is dat tussen de 120 en 130 km p/u. Indien er een vrachtauto voor je op de snelweg rijdt dan wordt de snelheid dus 80 a 90 km p/u om in te voegen.
Invoegen op de snelweg
Kijk van afstand hoe druk het is. Kijk voor, binnenspiegel, voor, linker buitenspiegel en over je linker schouder. Zorg voordat je gaat invoegen dat je even hard rijdt of iets harder dan de bestuurders op de snelweg. Het liefs maximum snelheid waar het mogelijk is!
Om het 'rechts inhalen' te kunnen onthouden, heb ik een ezelsbruggetje bedacht, nl. het woord FRUIT. In bovengenoemde situaties mag er dus rechts worden ingehaald. Respecteer te allen tijde de aanwijzingen, de verkeerstekens en verkeersregels die ter plaatse gelden en van kracht zijn!
Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Wat als je meerdere wagens wilt inhalen? Je mag meerdere wagens in één keer inhalen op een rijbaan met tweerichtingsverkeer verdeeld in vier of meer rijstroken. Dat inhaalmanoeuvre moet echter redelijk blijven. Als je een vrachtwagen inhaalt en pas na 500 meter verder de volgende, dan mag je niet links blijven rijden.
Wanneer je de eerste keer op de snelweg gaat rijden, dan moet je ook invoegen. Voor veel kandidaten is de angst om dit verkeerd te doen heel groot. Vooral als het druk is krijgen veel mensen het zweet in hun handen. Toch is invoegen niet moeilijk als je je aan een paar regels houdt.
Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dat kan zijn door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan. Invoegen in het verkeer kan dan soms stresserend zijn. Als er weinig verkeer is, gaat invoegen doorgaans vlot.
Een weefvak is een gecombineerde in en uitvoegstrook. Verkeer dat de rijbaan wil verlaten zal ook van deze strook gebruik maken, de bestuurders kunnen elkaar op deze strook kruisen. Deze constructie komt vaak voor bij aansluitingen van autosnelwegen (verkeersknooppunten) en bij gelijktijdige op en afritten.