Een van de eerste dingen waar je op let bij het kiezen van je laadpaal is het type aansluiting: een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting. Een 3-faseaansluiting laadt sneller. Maar je elektrische auto moet wel geschikt zijn om met een 3-faseaansluiting te laden. En ook je meterkast moet geschikt zijn.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase.
Velen kijken bij het kopen van een laadpaal voor thuis als eerste naar de prijs. In ons vergelijk ben je het goedkoopste uit met een Webasto PURE. Je hebt dan een oerdegelijke laadpaal met ijzersterke kenmerken en maximale laadcapaciteit. De Webasto PURE is wat ons betreft de 'beste koop' laadpaal.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
Ten tweede is het belangrijk is dat er voor een laadpaal bij een woning een aparte groep in de groepenkast aangelegd wordt. Zo voorkomt u dat een stroomstoring thuis gevolgen heeft voor het opladen van de auto. Ten derde voorkomt u op deze wijze dat de laadpaal andere apparatuur in dezelfde groep in de weg zit.
In dat geval zijn er meerdere mogelijkheden, maar voor huizen gaat het daarbij meestal om 3x25A. Dit betekent dat je per fase 25/1,6A = 16A kan aansluiten. Het gaat daarbij om een omvormer van maximaal 16A * 230V = 3680 Watt per fase. Je kan dus 3 omvormers plaatsen, maar handiger is één 3-fase-omvormer.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Een openbaar laadpunt kan door iedereen worden gebruikt, waardoor je soms moet wachten of uitwijken naar een andere laadpaal. Let wel: nu de stroomtarieven de pan uit swingen, is het raadzaam om je eigen stroomtarief te vergelijken met de aanbieders van verschillende laadpassen.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
De gemiddelde kosten voor het installatie van een laadpaal zijn €500 tot €1.500 voor de aanschaf van de laadpaal en gemiddeld €350 voor de installatie.
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh. Dit was altijd aanzienlijk duurder dan de gemiddelde thuislaadtarieven.
Snelladen tot 80% is efficiënter
De laatste 20% van je accu is namelijk minder snel geladen. Over je hele reis gerekend is je totale laadtijd dan ook korter als je twee keer stopt bij een snellaadstation en tot 80% oplaadt dan één keer tot 100%.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Een 1 fase omvormer is meestal goedkoper en wordt daarom meestal aanbevolen bij onze zonnepaneel installaties. Een 1 fase omvormer kan zonder problemen op een driefasige aansluiting worden aangesloten. De netbeheerder adviseert daarin op welke fase uw zonnepanelen dan aangesloten dienen te worden.
Micro-omvormers worden steeds vaker toegepast bij zonnepanelen. Ze zijn kleiner dan normale omvormers en bieden in bepaalde situaties veel voordelen ten opzichte van de grote omvormers. Een micro-inverter is namelijk in staat om de maximale opbrengst uit een zonnesysteem te halen.
Allereerst is het verplicht om PV-panelen altijd op een aparte groep in de groepenkast aan te sluiten. Dit geldt ook voor de kleinere panelen die rechtstreeks met een steker in het stopcontact kunnen worden aangesloten. Een PV-omvormer kan niet zondermeer op een extra eindgroep worden aangesloten.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.