Je moet je uit laten schrijven bij de gemeente waar je woont. Bij veel gemeenten moet je dit persoonlijk doen, maar op sommige plekken kan het ook schriftelijk. Staan er echter meer mensen op jouw adres ingeschreven en vertrekt niet iedereen? Dan kan het vaak niet schriftelijk en moet je persoonlijk langskomen.
U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.
Langer dan 8 maanden buiten Nederland
Dan moet u zich altijd uitschrijven bij uw gemeente in Nederland. Wanneer u dit niet doet, kunt u een boete krijgen. De 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als u binnen een periode van een jaar 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen.
Als resident ingeschreven staan in beiden landen is niet toegestaan, dus woonachtig zijn in Nederland b.v. en tegelijkertijd in bezit zijn van een “Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión” (Spaans groen kaartje of A4), waaruit blijkt dat de persoon resident is in Spanje..
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Als je je vergeet in te schrijven of je niet uitschrijft, riskeer je een boete. Als je dit namelijk niet doet draag je (on)bewust bij aan onjuiste informatie in de BRP. Je bent dit dan ook wettelijk verplicht. Zeker als je een uitkering krijgt is het belangrijk om te zorgen dat je goed ingeschreven staat.
U mag maximaal 8 maanden per 12 maanden buiten Nederland verblijven. Losse periodes tellen we bij elkaar op. U moet wel blijven voldoen aan de voorwaarden van uw verblijfsvergunning.
U schrijft zich uit bij de gemeente in Nederland waar u woont. Dit doet u vanaf 5 dagen voor uw vertrek tot uiterlijk op de dag van vertrek. Ook zaterdag, zondag en feestdagen tellen mee in de termijn van 5 dagen.
De kosten van een wereldreis
Een heel precies getal is vooraf niet aan je reis te hangen, maar reken op gemiddeld op €10.000 voor een halfjaar tot €15.000 – €25.000 voor een heel jaar reizen. Hoe duur het precies wordt heb je voor een groot deel zelf in de hand.
Hoeveel kost een wereldticket? De prijzen voor wereldtickets liggen meestal tussen de €1.300 tot €2.500 of meer. De prijs kan erg verschillen, aangezien het ligt aan hoe je je ticket samen wilt stellen.
Om zo snel mogelijk op reis te kunnen, kun je dus proberen om ongeveer 20% van je netto inkomsten te sparen. Dan kom je op een bedrag van zo'n € 450 per maand uit.
Het woord wereldreis staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
Gaat u in het buitenland wonen? Dan kunt u uw verzekering voor de AOW en de Anw vrijwillig voortzetten bij de SVB. U voorkomt daardoor later een lager pensioen. En uw partner krijgt mogelijk een nabestaandenuitkering als u overlijdt.
Of u AOW krijgt buiten Nederland hangt af van het land waar u woont of gaat wonen. In sommige landen kunt u uw AOW volledig blijven ontvangen. In andere landen krijgt u niet het volledige AOW-bedrag.
Gaat u minimaal 8 maanden van 1 jaar buiten Nederland wonen? Laat u dan uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) waar uw persoonsgegevens staan. Zoals uw naam, geslacht en geboortedatum. U kunt zich laten uitschrijven uit de BRP bij de gemeente waar u woont.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Heb ik een verblijfsvergunning nodig als ik voor langere tijd naar Nederland kom? U heeft een verblijfsvergunning nodig als u langer dan 90 dagen in Nederland verblijft. En als u niet de nationaliteit heeft van een land van de Europese Unie (EU), Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Een zakelijk inschrijfadres kost helemaal niet zoveel. Naast eenmalige bemiddelingskosten van Euro 79,00 betaal je gemiddeld rond de 39,00 Euro tot 75,00 Euro per maand (excl. BTW) voor een professioneel zakelijk inschrijfadres.
Iedere burger moet ergens ingeschreven staan, zodat de overheid contact met je op kan nemen. Zoals voor je stempas, belastingformulieren, maar ook voor dagvaardingen. Wie nergens staat ingeschreven, kan geen beroep doen op sociale voorzieningen, uitkeringen of toeslagen.