Fraude via betaalverzoeken is een nieuwe variant van phishing. Bij phishing worden persoonlijke gegevens ontfutseld met behulp van valse websites. Dit kan via een betaalverzoek, maar ook via SMS, e-mail of WhatsApp.
De oplichter vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of je betrouwbaar bent. Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens.
Om geld terug te krijgen van vrienden of familie, is het mogelijk om een betaalverzoek te sturen. Het is een gemakkelijke en veilige manier van terugbetalen. U kunt gratis gebruikmaken van deze dienst, het werkt voor alle banken en het geld staat na het overmaken meteen op uw rekening.
Zorg dat je altijd alert blijft
De Betaalverzoek Check controleert dus of het betaalverzoek in een officiële bankomgeving is gemaakt. Je moet wel altijd alert blijven, omdat phishers ook katvangers kunnen gebruiken om via legitieme betaalverzoeken geld weg te sluizen.
Fraude Via Tikkie
Naast het verkeerd invoeren van gegevens is oplichting via Tikkie tegenwoordig ook heel populair. Oplichters gebruiken Marktplaats vaak als omgeving om hun digitale slachtoffer te vinden.
Bij ING zijn in de eerste helft van 2019 ruim duizend klanten op een vergelijkbare wijze gedupeerd geraakt. Bij hen was via 'Mijn ING' illegaal toegang verkregen tot hun bankrekeningen. Klanten hadden zonder dat ze dat door hadden via een nagemaakte Tikkie-omgeving toegang gegeven tot hun eigen bankrekening.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Een betaalverzoek maak je aan in Berichten. Verstuur nooit contant geld per post. Maak alleen geld over naar een bankrekening als je de verkoper vertrouwt. Je kunt het overgemaakte geld niet meer terug laten storten.
Tikkie is niet anoniem. De gebruikers zien elkaars naam en IBAN-nummer. Dit is ook niet te verbergen via de instellingen. Je 06-nummer kan je wél anoniem houden door gebruik te maken van de QR-code.
Een bezoek aan een website is niet direct een reden tot paniek, maar het downloaden en uitpakken van een attachment wel. Hierin kunnen virussen of malware verstopt zitten die zich nestelen op jouw apparaat of netwerk.
Veilig. We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming. Geen zorgen over je geld.
Is Tikkie veilig? Tikkie is mogelijk gemaakt door ABN AMRO en voldoet aan strenge veiligheidseisen. Een Tikkie betaalverzoekje ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/... Als dit niet zo is, klik er dan niet op en meld het aan ons.
Betalen via Ideal op Marktplaats niet is zo anoniem als je denkt. De tenaamstelling van de rekening van de verkoper wordt aan de koper doorgegeven. Niet het rekeningnummer, daarvoor wordt een tussenrekening gebruikt.
Kan ik het nog annuleren? Het versturen zelf kan je niet meer ongedaan maken. Maar je kan wel een betaalverzoek annuleren via het menu 'Betaalverzoeken'. Een betaalverzoek kan ook door de ontvanger zelf verwijderd worden.
Check of de persoon/webwinkel betrouwbaar is voordat je tot betaling overgaat. Op politie.nl kun je controleren of er meldingen gedaan zijn over de verkoper. Als dat zo is, weet je dat de verkoper waarschijnlijk niet te vertrouwen is.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Op grond van Europese richtlijnen kijken banken in heel Europa bij een betaalopdracht uitsluitend naar het rekeningnummer van de begunstigde en niet naar de naam die de opdrachtgever ook moet invullen.
Je kunt vanuit de vertrouwde Rabo App heel eenvoudig een Rabo Betaalverzoek versturen. De ontvanger hoeft geen klant te zijn van Rabobank. Heb je een betaalverzoek van iemand ontvangen? Dan werkt betalen net zo veilig en snel.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Als je op Marktplaats iets koopt of verkoopt kun je een betaalverzoek vragen en via ideal betalen. Dit is veilig en de koper of verkoper kan jouw bankomgeving helemaal niet zien, want het gaat via marktplaats.
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Je rekeningnummer kun je geven. Daar kan een ander, zonder bijkomende gegevens, niets mee doen. Is ook op veiling-advertentiesites niets ongebruikelijks. Gewoon je naam, nummer, adres geven.
Als je niet je 06-nummer wilt geven aan diegene die een Tikkie stuurt, dan kan diegene een QR-code aanmaken en naar je sturen via de mail of deze uitprinten. Op die manier blijft jouw telefoonnummer wél anoniem.
Vul het bedrag en omschrijving in. Kies om het Betaalverzoek te delen via de e-mail of kopieer de link. Deze betaallink is tot 30 dagen geldig.
Is je geld wel overgeboekt, maar niet aangekomen bij de ander? Dit is helaas lastiger zelf op te lossen. Neem contact op met de bank waar je het geld naar hebt overgemaakt om informatie op te halen.