Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
In normale omstandigheden is het bestuurders op de snelweg niet toegestaan om rechts in te halen. Hiervoor kan een boete worden opgelegd. Ook de bestuurder die onnodig links blijft rijden kan worden beboet.
Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Rijinstructeurs en politieagenten hanteren vaak de 10 seconden-regel: blijf niet langer dan 10 seconden op de linker rijstrook hangen. Voor onnodig links rijden riskeer je een bekeuring van 220 euro, exclusief 9 euro administratiekosten.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'U dient zich te allen tijde aan de maximumsnelheid te houden, ook tijdens een inhaalmanoeuvre. Het is een algemene regel: rij je overdag op een Nederlandse snelweg, dan is overal en altijd 100 kilometer per uur de toegestane maximumsnelheid.
Bij een aanrijding bij het inhalen is de inhalende auto aansprakelijk voor de schade. Bij inhalen wissel je van rijbaan. Wisselen van rijbaan is een bijzondere manoeuvre in de zin van artikel 54 RVV. Bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre verleent een bestuur voorrang aan al het overige verkeer.
Ook in het verkeer is een interessant onderscheid mogelijk. Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
De hoofdregel ken je waarschijnlijk al wel. Bestuurders van rechts krijgen voorrang op gelijkwaardige kruispunten. (Met rechts wordt bedoeld; bestuurders die van de rechter kant komen). Dit geldt bijvoorbeeld op een normale kruising.
Als bestuurder mag u andere bestuurders die links van de blokmarkering zijn rechts inhalen.
Als je een auto rechts inhaald betekent dit immers dat de linksrijdende auto onnodig links aan het rijden is.
De wet zegt dat alle bestuurders, op een weg met twee of meer rijstroken in dezelfde rijrichting, in de meest rechterrijstrook moeten rijden. Voor het overtreden van deze regel geldt anno 2022 een boetebedrag van €220.
Invoeg- en uitvoegstrook snelweg
Ook bij een weefvak is het van belang dat je het verkeer op de doorgaande weg voor laat. Als jij dus wilt invoegen en iemand anders wil vanaf de doorgaande weg uitvoegen, gaat degene op de doorgaande weg voor. Zo voorkom je dat er onnodig geremd moet worden.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Binnen een blauwe zone mag u alleen maar parkeren op plekken die als parkeerplaats zijn aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. Binnen een blauwe zone mag u alleen uw motorvoertuig met meer dan 2 wielen parkeren met een duidelijk zichtbare parkeerschijf.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer.
Fietspad voor de fietsers
Automobilisten mogen niet rijden en ook niet stilstaan op een fietspad. Op een fietsstrook (onderbroken of ononderbroken streep en fietssymbool) mogen ze niet parkeren en niet stilstaan.
Bestuurders moeten voetgangers op of voor een zebrapad die op punt staan over te steken, voor laten gaan. Is er geen oversteekplaats, dan zijn bestuurders niet verplicht je voor te laten gaan. Uitzondering hierop zijn blinden en slechtzienden met een blindengeleidestok en personen die zich moeilijk voortbewegen.
Een doorgetrokken streep mag je doorgaans niet overschrijden. Een uitzonde ring is de spitsstrook, die je op de autosnelweg kunt tegenkomen. Wanneer de spitsstrook open is, dan mag je de doorgetrokken streep tussen spitsstrook en rijstrook wèl overschrijden.