Volgens onderzoekbureau SWOV is het 25 keer gevaarlijker dan autorijden. Jaarlijks vallen er zo'n 80 doden onder motorrijders. Ter vergelijking: er overlijden ieder jaar zo'n 250 automobilisten. Maar er rijden natuurlijk veel meer auto's rond.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Motorrijden is gevaarlijker
Tot wel achttien keer zoveel kans op een dodelijk ongeval per gereden kilometer als in een auto, aldus Europees onderzoek.
De afgelopen 10 jaar kwamen er zo'n 28% motorrijders bij. Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 24%. De veiligheid van motorrijders is er dus nationaal gezien op vooruitgegaan. De gemiddelde leeftijd van de motorrijders in ongevallen is met 5 jaar toegenomen.
Per miljard gereden kilometer komen er gemiddeld 3,1 mensen om in de auto. Bij fietsen is dat aantal een schokkende 44,6 en bij voetgangers is dat maar liefst 54,2. Dat is dus minimaal 14 keer meer! Alleen motorrijden is gevaarlijker met 108,9 doden per miljard kilometer.
De meeste verkeersslachtoffers in 2021 waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Van de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Afslaande auto's zijn de belangrijkste oorzaak van motor ongelukken en neemt bijna de helft van alle ongevallen voor zijn rekening van ongevallen tussen motor en auto. Wat in de praktijk gebeurt is dat de auto je niet ziet of je snelheid verkeerd inschat als ze afslaan.
Botsingen rond kruispunten en splitsingen
Opvallend genoeg gebeuren de meeste botsingen op T-knooppunten, maar er zijn ook voldoende ongevallen op andere kruispunten. Als je een kruising nadert, dan is het niet handig om dicht op een vrachtwagen te rijden.
Kruispunten en splitsingen
Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%). In 75% van de gevallen gebeuren ongelukken met verkeer van rechts, en 25% van de gevallen van links.
Paardrijden veroorzaakt meer dan 6000 ongevallen per jaar
Paardrijden is riskanter dan skiën of wielrennen, zo blijkt uit een studie van Amerikaanse onderzoekers (bron : Trauma Chirurgie & Acute Zorg Open). Om tot deze conclusie te komen, bestudeerden de onderzoekers 25.000 mensen tussen 2007 en 2016.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
“De motorrijders in Nederland rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, waardoor de meesten niet echt routine opbouwen. Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten.
Als het buiten warm is, moeten motorrijders er rekening mee houden dat ze sneller vermoeid zullen raken. Wees alert en neem op tijd een pauze. Houd je ritten kort en plezierig. Niet lang en vermoeiend.
10 Motorrijden is goedkoper dan autorijden
Een flink smak geld. Om een vergelijking te maken heb we een Volkswagen Golf en een BMW GS naast elkaar gezet, met dezelfde aanschafwaarde en met hetzelfde bouwjaar. Uiteindelijk is de conclusie dat een motorrijder per maand gemiddeld €126,- voordeliger uit is.
Statistieken auto-ongelukken op leeftijd
Per afgelegde afstand is het risico op een fataal auto-ongeluk van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Bij jonge mannen is het risico zelfs tien keer zo hoog.
De motorfiets vormt je ticket naar vrijheid. Wie op de motor stapt, ervaart het ultieme vrijheidsgevoel. Een met de elementen en je machine, een machtig gevoel waarbij verslaving al snel op de loer ligt. Een lekker ontspannen toertocht is misschien wel net wat je op dit moment kunt gebruiken.
Wist je dat de meeste ongelukken gebeuren in de eerste 5 minuten van de autorit? Volgens statistieken van de SWOV is de kans op een verkeersongeval het grootst tussen 12:00 en 15:00 op een vrijdag in oktober. Ongeveer 1 op de 1.000 Nederlanders raakt betrokken bij een ernstige verkeersongeval.
Circa 1,4 miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs (2016; bron: RDW), maar minder dan de helft daarvan bezit een motor: er zijn 656.000 geregistreerde motoren.
Wanneer u op uw motor in de file rijdt, bent u erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones. Op de tweede plaats wordt de file voor automobilisten minder lang wanneer motorrijders niet in dezelfde rij aansluiten.
Het aantal verkeersongelukken met dodelijke afloop is het afgelopen jaar flink gestegen. Volgens voorlopige cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR) waren er vorig jaar 578 verkeersongelukken met ten minste één dode. In 2021 waren dat er 491.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Zo is het risico om te sterven in een auto-ongeval 1 als teller op 6.700 auto's als noemer (1/6.700), in een vliegtuig 1/100.000 vlieguren, en bij basejumping 1/60 sprongen. Dit noemt men absolute risico's.
Het aantal verkeersdoden in Nederland vertoont, na een stijging in de jaren vijftig en zestig, een geleidelijke daling sinds 1973. De laatste tien jaar is deze daling gestagneerd. In 2022 vielen er 737 doden in het verkeer in Nederland [i], 155 meer dan in 2021.