Uw fietsaccu regelmatig resetten Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst.
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen. U heeft meer plezier van uw e-bike als u vol vertrouwen een mooie lange fietstour kunt gaan ondernemen.
Accu resetten
Je kunt sommige accu's ook resetten. Dit doe je door de aan/uit knop 20-30 seconden ingedrukt te houden.
Wij raden u aan te investeren in een multimeter wanneer je elektrische fiets accu het einde van zijn levensduur nadert of tekenen van zwakte vertoont. Dit is de beste manier om de conditie van je accu te controleren!
Een veelvoorkomend signaal dat uw fietsaccu aan vervanging toe is: de actieradius gaat snel achteruit. Dit betekent dat u steeds minder ver met uw e-bike kunt fietsen voordat deze leeg is. Dit merkt u waarschijnlijk alleen op als u ver fietst met uw e-bike.
Een fietsaccu heeft (bij normaal gebruik) gemiddeld een levensduur van ongeveer vijf jaar.
Haal de plus en min pool van de accu. Trap het rempedaal voor een tiental seconden in om de reststroom uit het systeem te leiden. Wacht 5 minuten. Sluit de accu weer aan.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Een elektrische fiets met trapkrachtsensor moet regelmatig gekalibreerd worden. Met dit kalibreren zorg je er eigenlijk voor dat de trapper zonder gewicht ook weer echt 0 gram registreert.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Vaak ontstaat dit door het laten vallen van de accu, een verkeersongeluk, of een onjuist toegepaste revisie van de accu. Echter kan een fietsaccu niet zomaar ontbranden als de fiets accu geen beschadigingen heeft opgelopen.
Als je van plan bent grote fietstochten te maken, is het zeer verstandig om een accu te nemen die een lange tijd mee kan. Per 100 wattuur kun je gemiddeld 30-35 km fietsen. Bij een 400Wh accu is de gemiddelde actieradius volgens Bosch 130km.
Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Gelukkig voorkomt het batterij managementsysteem (BMS) van de accu te diepe ontlading en overladen. Zelfontlading kan ondanks het BMS volgens TestKees toch gebeuren als je je e-bike maandenlang ongebruikt in de schuur laat staan.
Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu. Het gevolg: een kapotte accu waarop geen garantie zit.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Een lege accu kan verschillende oorzaken hebben. Zo gaat je accu leeg wanneer je per ongeluk de lampen aan laat staan, maar wordt een lege accu meestal veroorzaakt door slijtage. Gemiddeld gaat een accu drie tot zeven jaar mee, daarna moet je de accu vervangen.
Begin met een aantal volledige laadcycli
Het is altijd aan te raden om een nieuwe (of gereviseerde) accu de eerste keer volledig op te laden, vervolgens (zonder tussentijds bijladen) in een keer leeg te rijden, en weer bij te laden tot 100%. Dit wordt ook wel een volledige laadcyclus genoemd.
Het starten van een voertuig kost relatief veel energie en de accu heeft dan een langere periode nodig om bijgeladen te worden. Gebruikt u de accu niet dan loopt deze langzaam leeg en neemt dus af in capaciteit. Elke accu verliest na verloop van tijd zijn lading, afhankelijk van het type accu gaat dit snel of langzaam.
Als de accu compleet leeg is, bijvoorbeeld als je je lichten aan hebt gelaten of als je auto erg lang stil heeft gestaan, start de auto niet meer en kan hij dus ook niet opladen tijden het rijden. Gelukkig kan je een accu opladen op verschillende manieren.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper. Dit kan echter verschillen per fietsaccu.
Het reviseren van een fiets accu kan gemakkelijk bij een e-bike specialist of lokale fietsenmaker worden gedaan, echter kost het vaak een hoop geld. Het reviseren van een fiets accu verschilt altijd in prijs, afhangend van de accu zelf, en hoe lastig het reviseren is.