Trek langzaam op en rijd minder hard
Wanneer u snel optrekt, verbruikt u zo'n 16% extra brandstof. Probeer dan ook langzaam op te trekken zonder dat dit irritatie geeft bij uw medeweggebruikers. Dit scheelt ook nog eens extra slijtage aan de banden. Daarentegen is het ook goed om wat minder hard te rijden.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Trager rijden moet auto's zuiniger maken waardoor de vraag naar brandstof (een beetje) zakt, wat dan de olieprijs moet verlagen. De maximumsnelheid verlagen, heeft vanuit technisch oogpunt wel degelijk zin. Door de snelheid te verlagen van 120 naar 100 km/u kan men makkelijk 15 % brandstof besparen.
Minder brandstof verbruiken doe je zo. Schakel op tijd door naar een hogere versnelling. Wanneer je te lang doorrijdt in een te lage versnelling verbruik je meer brandstof. Je rijdt dus zuiniger wanneer je op tijd doorschakelt.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Naast dat je een auto zuiniger kan maken door het luchtfilter op tijd te vervangen, zijn er nog andere onderhoudspunten waar je op kan letten. Allereerst de bandenspanning; een auto verbruikt meer wanneer de banden te zacht zijn. Controleer dus regelmatig of de bandenspanning nog overeenkomt met de aanbevolen waardes.
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo'n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur. In de praktijk zal het een verschil van maar ongeveer 3 minuten zijn.
Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 14. Dit betekend dat je 14 kilometer met 1 liter brandstof kunt rijden. Kleine benzineauto's kunnen tegenwoordig 1 op 20 halen volgens de fabrieksspecificaties. Grote auto daarentegen zo'n 1 op 11.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruisecontrol: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen. Rijd liever 100 dan 130. Bij 100 km per uur verbruik je zo'n 15 tot 25 procent minder brandstof dan bij 130. Beter voor je portemonnee én voor het milieu.
Hoe meer je gast en remt, hoe meer brandstof je verbruikt. Tussen de 60 en 80 kilometer per uur, op een constante snelheid en in de hoogste versnelling rijd je het meest zuinig. Dus doe rustig aan en vertrek op tijd. Het zijn dure minuten die je wellicht wint met die hogere snelheid.
De zuinigste auto's
De meest energiezuinige auto's, zijn de kleinere auto's. Ze zijn licht en compact en rijden met gemak 1 op 22.
Antwoord van Jos
Natuurlijk is de motorbelasting hoger op topsnelheid en zal het verbruik fors omhoog schieten. Maar bij een goed onderhouden auto moet het draaiende gedeelte hier op berekend zijn en zal dit voor een conditioneel goede motor geen probleem hoeven te zijn.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig.
Conclusie over de voordelen van te hard rijden
Over een gemiddelde woon-werk-afstand van 25 kilometer hooguit tot 5 minuten bij een verschil van 30 km/uur sneller en tot 10 minuten bij een hoger verschil. Bij meer dan 30 km/uur te snel is de boete ook hoog en raak je mogelijk je rijbewijs kwijt.
In maart 2020 ging de maximumsnelheid overdag naar beneden van 130 kilometer per uur naar 100. Het was één van de compenserende maatregelen die werden ingevoerd tegen de hoge stikstofuitstoot.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Regelmatig rijden
Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen. Pak tijdens dit rondje ook even een stukje over de snelweg mee.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Stap 3: 80 in z'n 5
Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling.
Een moderne motor is door het veel lagere gewicht ook veel zuiniger dan een auto. Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren. Met de motor hoef je – ook in de stad - geen parkeerkosten te betalen en zijn de kosten voor wegenbelasting en de verzekeringspremie een stuk lager.
schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling en rij een constante snelheid. rij liever 100 dan 130, want je verbruikt dan zo'n 25% minder brandstof. laat je motor niet stationair draaien om de auto op te warmen, dat is slecht voor je motor en voor het milieu.