Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid. Overmatig stationair draaien kan ook een opeenhoping van koolstofresten in de motor van een vrachtwagen tot gevolg hebben.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Vooropgesteld dat het laten opwarmen of warm draaien niet persé slechter is voor de motor. De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting.
Naast het risico dat de brandstof opraakt, is rijden met een bijna lege tank slecht voor de motor. In de brandstof verzamelt zich altijd wat vuil en bezinksel en als de tank bijna leeg is, kan dat vuil terechtkomen in de benzinepomp en in het brandstoffilter.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
"Voor de auto's van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.
Professor Sebastian Verhelst, hoofddocent verbrandingsmotoren aan de UGent: “Van zodra je een minuutje of meer stilstaat, loont het al de moeite om de motor af te zetten.” Al doe je dat beter niet als de motor nog niet opgewarmd is.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen. We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
als u de auto niet meer dagelijks gebruik, raden wij het aan om in ieder geval één keer per week een blokje om te rijden. Wij moeten tenslotte toch allemaal een keer een boodschap doen. Als uw auto te lang stilstaan, kunnen problemen kunnen ontstaan met de accu, banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Rustig de motor warm laten lopen
Als de motor de bedrijfstemperatuur nog niet heeft bereikt, moet je het toerental laag houden. Bovendien moet je hoge belastingen zoals volgas vermijden. Dit geldt voor motoren met natuurlijke aanzuiging maar vooral voor motoren met turbo's (en dat zijn tegenwoordig de meeste motoren).
Warm rijden, als de buitentemperaturen aangenaam zijn zijn olie en koelwater rond de 10 minuten al aardig op temperatuur. Bij koude temperaturen ben je al gauw 20 minuten aan het rijden, het meeste kwa buiten temperatuur zit er in nederland tussen in dus ongeveer 15 minuten warm rijden.
Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
Dat kan bij een warme en goed onderhouden motorblok echt geen kwaad. Gewoon zorgen voor schone olie, voldoende koelvloeistof en goed afgestelde kleppen (zeker i.v.m. aanwezigheid LPG). Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld.
Bij moderne motoren wordt het motortoerental automatisch begrensd. Dit gebeurt door middel van een toerentalbegrenzer. Dit voorkomt mogelijke motorschade als gevolg van 'overtoeren'. Als u bij een te hoog toerental terugschakelt of de motor onbelast voluit laat draaien, kunnen de kleppen gaan zweven.
Motorrijden is een geweldige manier om onderweg te zijn, maar te warm op de motor moet je het niet krijgen. Standaard motorkleding is erg comfortabel bij gemiddelde omstandigheden, maar als de temperatuur boven de 20 graden komt wordt het snel te warm op de motor. Dat is niet alleen onprettig, maar ook gevaarlijk.