In het Burgerlijk Wetboek is verplicht gesteld dat een vereniging een secretaris heeft. In artikel 2:37 lid 7 BW is dit als volgt verwoord: 'Tenzij de statuten anders bepalen, wijst het bestuur uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan.
Een secretaris is onlosmakelijk verbonden met de voorzitter van de vereniging. Samen leiden ze de vergadering. De voorzitter zit de vergadering voor en de secretaris zorgt dat de agenda van tevoren wordt verstuurd en de besluiten worden genotuleerd.
Een bestuur moet volgens de wet bestaan uit minstens een voorzitter, secretaris en een penningmeester, of in de statuten moet anders bepaald zijn. Het hebben van een niet voltallig bestuur hoeft in principe geen probleem te zijn, het heeft geen gevolgen voor de bevoegdheid van het bestuur.
In de statuten kan van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat, een secretaris van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens secretaris en penningmeester.
De Algemene Vergadering is een wettelijk verplicht orgaan van iedere vereniging. De AV heeft het laatste woord over de inhoud van de statuten. Alleen de AV kan besluiten van de vereniging ontbinden.
Een secretaris houdt zich bezig met diverse administratieve en secretariële werkzaamheden. Denk aan het voorbereiden van vergaderingen, opstellen van vergaderingen en notuleren. Een secretaris kan zich daarnaast ook bezighouden met beleidsmatige taken. Vaak wordt hij of zij ook een ambtelijk secretaris genoemd.
Hoe lang mag je voorzitter zijn? Wettelijk gezien kun je onbeperkt voorzitter zijn. Er is hiervoor namelijk geen limiet bepaald. Wel is het bij veel organisaties en verenigingen de norm om ongeveer elke vier jaar opnieuw voorzitter te kiezen.
Uit de wet blijkt dat er in beginsel drie bestuursleden zijn: voorzitter, secretaris en penningmeester (2:37.7 BW). Het algemeen bestuur kan verder bestaan uit vertegenwoordigers van de verschillende geledingen van de organisatie.
Bij een vereniging zijn de leden de baas. De algemene vergadering bepaalt het beleid. De leden stellen een verenigingsbestuur aan. Diezelfde leden stellen dan ook de contributie vast en het beleid.
In principe onbeperkt, er is namelijk geen wettelijke bepaling over een maximale bestuurstermijn. In de praktijk zie je dat bij veel verenigingen een statutaire beperking is opgenomen, waarbij een penningmeester voor een periode van vier jaar benoemd wordt en daarna één of twee keer herkozen kan worden.
In de statuten kan van die bepaling worden afgeweken. Dat betekent dat, een penningmeester van een kleine vereniging tegelijkertijd ook voorzitter kan zijn, mits deze mogelijkheid in de statuten is opgenomen. De meest voorkomende combinatie van functies is overigens penningmeester en secretaris.
Het is lastig om je in je eentje te verenigen. De wet verplicht dat een vereniging minimaal één lid moet hebben. Als een vereniging helemaal geen leden (meer) heeft, dan kan de rechter de vereniging ontbinden of opheffen. Er zijn namelijk geen leden meer om de vereniging in stand te houden.
Hoofdstuk 6.6 Schorsing, ontslag en vervangen van de voorzitter. Als de voorzitter van het bestuur niet functioneert, moet de vereniging daar iets aan kunnen doen. Uiteraard is het mogelijk de voorzitter op zijn disfunctioneren aan te spreken.
Vormgeven van een stabiele en effectieve ondersteuning en advisering van het gremium/de gremia met betrekking tot beleidsontwikkelings- en besluitvormingsprocessen en governance, in nauwe samenwerking met het secretariaat, stafbureau of bedrijfsbureau. Creëren van orde en overzicht in de (formele) organisatie.
Als je jouw bestuursfunctie wilt opzeggen moet je dat schriftelijk doen. Een mailtje is ook voldoende. Dit stuur je aan de andere bestuurders. In het bestuur gaan jullie bespreken hoe jullie een nieuw bestuurslid gaan vinden.
De secretaris-directeur is de schakel tussen het bestuur en de medewerkers. De secretaris-directeur geeft leiding aan de ambtelijke organisatie (als directeur) en adviseert het dagelijks bestuur, de dijkgraaf en de algemene vergadering (als secretaris).
Hoe luidde deze uitspraak en wat kunt u ermee? De vrijstelling voor organisaties is van toepassing als de jaarwinst maximaal € 15.000 bedraagt. Dit is een absolute grens en dus vervalt de vrijstelling zodra deze grens wordt overschreden.
De penningmeester is hier binnen het bestuur verantwoordelijk voor. Heeft de vereniging geen raad van commissarissen of is er geen accountant ingeschakeld? Dan is de vereniging verplicht een kascommissie in te stellen. Deze bestaat uit leden van de vereniging en controleert de penningmeester.
Een VZW kan ervoor kiezen om een dagelijks bestuur te installeren om dringende of kleine beslissingen te nemen. Dit is een mogelijkheid, geen verplichting. Indien een VZW dit wil, moet de mogelijkheid uitdrukkelijk in de statuten zijn voorzien.
Secretaresse is op zichzelf de vrouwelijke vorm van secretaris, maar deze woorden zijn in de loop van de tijd aanduidingen voor verschillende functies geworden.
Hoe word je een Ambtelijk Secretaris? Veel organisaties die op zoek zijn naar een Ambtelijk Secretaris vragen om een afgeronde VASMO-opleiding (en ervaring). VASMO staat voor Vereniging Ambtelijk Secretarissen van Medezeggenschaps Organen.
Het gemiddelde salaris voor een Bestuurssecretaris in Nederland is € 8.341 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Bestuurssecretaris in Nederland is € 2.991, waarbij het bereik uiteenloopt van € 782 tot € 5.200.
Sommige stichtingen en verenigingen werken met een algemeen en dagelijks bestuur. Het algemeen bestuur is daarbij in de regel breed samengesteld terwijl het dagelijks bestuur zich (vooral) met de dagelijkse gang van zaken bezig houdt.
Een vereniging bestaat uit leden (minimaal 2). De hoogste macht ligt bij de ledenvergadering. Dit betekent dat op de ledenvergadering beslissingen worden genomen over de organisatie. De leden hebben allemaal één stem op de ledenvergadering.