Als je het voorgeschreven onderhoud laat uitvoeren door een dealergarage, dan kan er geen discussie ontstaan of het onderhoud wel op de juiste wijze is uitgevoerd. Een auto die door een dealer is onderhouden levert bij inruil vaak iets meer op.
'Onderhoud bij de dealer is duurder'
Uiteraard is dit afhankelijk van het soort auto en type onderhoud, maar in veel gevallen rekent een universeel autobedrijf een voordeliger uurtarief. Deze stelling is dus een feit, zeker wanneer u op deze manier ook weer reiskosten bespaart.
Heb je een auto van de zaak of een private leaseauto, dan krijg je van de leasemaatschappij instructies voor het onderhoud van de auto. Dat zal vaak een merkdealer zijn maar soms kiezen ze ervoor om juist bij een universele garage het onderhoud te laten doen.
Een BOVAG-garage: deze garage is aangesloten bij BOVAG en voldoet aan de voorwaarden van deze brancheorganisatie. Deze voorwaarden zijn opgesteld in overleg met de Consumentenbond en de ANWB. Hierin staat onder andere dat u op onderhoud en reparatiewerk 6 maanden garantie heeft.
De grote onderhoudsbeurt is een extra onderhoudscontrole van je auto. Deze grote beurt wordt voorgeschreven door de fabrikant en is dus eigenlijk niet verplicht. Of je jouw auto langsbrengt voor deze onderhoudsbeurt is jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je alleen wel sterk af deze beurt over te slaan.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Is je auto in topconditie? Dan kost een grote beurt vaak tussen de €200 tot €400. Moeten er verschillende auto-onderdelen vervangen worden? Dan lopen de kosten al snel op van €700 tot €1000.
De reden waarom merkdealers vaak duurder zijn dan universele garages zit in het feit dat merkdealers: Hogere "overhead"-kosten hebben zoals een luxe showroom en duurdere locatie. Gebonden zijn aan één importeur voor de onderdelen.
Waar heb je recht op? Je hebt de auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt of reparatie. Als er sprake is van een duurdere of niet goed uitgevoerde reparatie, dan kun je in sommige gevallen de garage aanspreken. Daarnaast kan de garage aansprakelijk zijn als je de auto met schade terug krijgt.
Bosch, Valeo, Denso, Febi Bilstein, Brembo en Hella zijn enkele bekende merken van originele auto-onderdelen. Koop je de onderdelen bij de dealer, dan zitten ze in een doosje met het logo van het automerk, maar op het onderdeel zelf vind je vaak logo's van een van deze bekende OEM's.
Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
In 2021 gaven autobezitters gemiddeld 529 euro per personenauto uit aan onderhoud en reparatie. Bij een elektrische auto kwam dat gemiddelde bedrag voor onderhoud uit op 340 euro per jaar. Dat blijkt uit de vernieuwde BOVAG-RAI Aftersales Monitor 2021, uitgevoerd door Multiscope.
Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Tijdens een onderhoudsbeurt kan een (goede) garagist ook signaleren 'wat eraan zit te komen'.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat dat Japanse auto's zijn. Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Een kleine beurt kost gemiddeld tussen de €100,- en €150,-. Wat een kleine beurt voor je auto uiteindelijk in totaal kost kan nog wel oplopen. Het heeft alles te maken met de onderdelen die uiteindelijk teveel slijtage hebben en vervangen moeten worden.
De meeste tweedehands auto's worden verkocht zonder garantie. Wat veel autohandelaren vergeten is dat consumenten geen afstand kunnen doen van wettelijke garantie (non-conformiteit). Dus ook als een consument een auto zonder garantie heeft gekocht heeft de consument altijd recht op de wettelijke garantie.
Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires. Onder BOVAG garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren.
Parkeerschade herstellen
Als een andere auto parkeerschade bij je veroorzaakt, wordt dit gedekt door de verzekering van de tegenpartij. Als je zelf de schade hebt veroorzaakt is het verstandig om te kijken of het voordeliger is om de schade te claimen bij de verzekeraar of om deze zelf te betalen.
Besef dat je eigenlijk alleen over de prijs zelf kunt onderhandelen. Die kan dus maar beter zo laag mogelijk zijn. Je kunt immers niks inruilen, je kunt niet afdwingen dat er garantie op de auto komt, je kunt niet terug als er iets niet blijkt te functioneren aan de auto, etc.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge.
Het salaris van een autokoper varieert gemiddeld tussen de €3.300 en €4.000 bruto per maand. Het komt er op neer dat een autoverkoper gemiddeld € 3.650 bruto per maand krijgt.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren. Dit is een stelregel en er zijn dan ook uitzonderingen mogelijk. Een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren, ook dit is een stelregel die je in grote lijnen kunt aanhouden.
Over het algemeen wordt aangehouden dat een kleine beurt iedere 15.000 kilometer of ieder jaar wordt uitgevoerd. Een grote beurt laat u iedere 30.000 kilometer of elke 2 jaar uitvoeren.
Het verschil tussen de kleine en grote beurt zit vooral in het aantal onderdelen die gecheckt worden. Gemiddeld worden auto's tijdens een kleine beurt op ongeveer 30 onderdelen gecontroleerd. Dit zijn onderdelen die het meest aan een controle toe zijn en daarom zowel bij een kleine als grote beurt gecheckt worden.