Logisch, 17 km lang op je motor door een tunnel rijden is behalve ongezond, ook nog eens erg saai. Voor zwaar verkeer is het verboden om over de Gotthardpas te gaan, maar campers zijn wel toegestaan.
De Gotthardpas duurt 47 minuten.
U vraagt welke afslag u zou kunnen nemen om vóór de Gotthardtunnel vanwege drukte beter de pas te nemen. Vanuit italë is het bij ernstige drukte voor de tunnel het beste afslag 42 naar Quinto te pakken. Vervolgens wordt met borden de Gotthardpas aangegeven. Op de heenweg is Wassen vaak de afslag nét voor de file.
De beste tijd om door de Gotthardtunnel in Zwitserland te rijden is tijdens de daluren, meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond. Dit kan verkeersdrukte en lange wachttijden, die gebruikelijk zijn tijdens de drukke zomermaanden en vakantieperiodes, helpen voorkomen.
De wachttijd voor de Gotthardtunnel bedraagt als vuistregel 15 minuten per elke kilometer file.
En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis. Klinkt heel gunstig allemaal, maar toch zijn er ook wel een paar nadelen te noemen. Voor Zwitserland heb je een vignet nodig.
Wat kost de Gotthardtunnel? Je hoeft voor het rijden in de Gotthardtunnel geen tol of andere toeslagen te betalen.
Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
Op onze gratis routekaart wordt de Gothardpas aangegeven met een blauwe caravan wat betekent dat dit voor een ervaren chauffeur geschikt is. Het hellingspercentage is 10%. Afhankelijk van het gewicht van de beladen caravan en het vermogen en koppel van de auto is het dus mogelijk.
Hee veel korte tunnels, maar ook de allerlangste autotunnel ter wereld vind je in Noorwegen. De Laerdaltunnel is een overweldigende 24,5 kilometer lang en de bouw van de tunnel heeft meer dan 130 miljoen dollar gekost. Dat komt neer op meer dan 5000 dollar per meter.
De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting. Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode's. De wachttijd bij de tunnel kan soms wel oplopen tot 5 uur! Je kunt op deze momenten de tunnel dus het beste vermijden!
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
De tunnel is 's nachts gesloten vanwege werkzaamheden. In 2023: steeds tussen 20.00 en 05.00 uur, veelal van maandagavond tot vrijdagochtend in het voor- en najaar.
Sint Gotthardtunnel
Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend staat het stil vanwege vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer.
De Gotthard-wegtunnel is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
Een Autobahnvignet Zwitserland is verplicht voor alle auto's en motoren tot 3500 kg. Reis je met een caravan of vouwwagen? Dan heb je 2 vignetten nodig, één voor de auto en één voor de aanhanger. Het vignet Zwitserland 2023 is geldig van 1 december 2022 t/m 31 januari 2024 en verkrijgbaar tot 30 november 2023.
Ga je naar Italië, dan moet je niet alleen rekenen op tol langs de autostrada, maar ben je ook geld kwijt voor een tolvignet op de doorreis langs Oostenrijk of Zwitserland. Hierdoor kost een tocht naar Venetië in totaal 28 euro aan tol(vignetten). Voor een retourtje moet je dus rekenen op 56 euro.
De Gotthard-wegtunnel (Duits: Gotthard-Strassentunnel; Italiaans: Galleria stradale del San Gottardo) is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino.
De doorgang door de Fréjustunnel (Traforo del Frejus) kost (2023*) € 52,30 voor een enkele rit of € 65,30 voor een heen-en-terugrit met een geldigheidsduur van 7 dagen in de richting Italië-Frankrijk.
De toegang voor een auto tot de Grote-Sint-Bernhardtunnel (ook wel Le Tunnel genaamd) kost voor een enkele doorgang 31 CHF (31 euro) (tarieven 2023*) aan de Zwitserse kant van de grens. Een heen-en-terugrit met een geldigheidsduur van 30 dagen kost 50 CHF (50 euro).
De Berninapas verbindt het Zwitserse Engadindal met Italië. De pas bestaat nog niet zo lang en werd pas voltooid aan het begin van de 20e eeuw. De pas is het hele jaar door geopend en brengt je naar een maximale hoogte van 2328 meter.
Wanneer je via Zwitserland naar Italië rijdt (de snelste route voor als je vanuit Nederland naar onder meer het Comomeer en Toscane wil), dan is de route via de zeventien kilometer lange Gotthardtunnel de bekendste en vaak ook de snelste optie.
De Gotthardtunnel in Zwitserland, de langste en diepste spoortunnel ter wereld, kreeg in de ochtend van 24 juni 2016 een verkeersopstopping en onverwachte file toen op een gegeven moment zo'n 100 auto's vast kwamen te zitten in de buis.
De 15.003 meter lange tunnel bestaat uit een enkele tunnelbuis met twee sporen en loopt tussen het dorp Göschenen, gelegen in het kanton Uri en het dorp Airolo, gelegen in het kanton Tessin.