Qua brandstof is er ook een verschil: Een 2 takt motor loopt op een mengsmering; dat is benzine en olie in één. Een viertaktmotor loopt op pure benzine maar de motor heeft daarbij evengoed ook olie nodig.
Grasmaaiers zijn nagenoeg altijd voorzien van 4-takt motoren en werken op loodvrije benzine. Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 98 ongelood gebruikt wordt. WIJ ADVISEREN OM GEEN E10 TE GEBRUIKEN! In plaats van E10 kunt u beter E5 benzine gebruiken, de 98 ongelood.
Op het ogenblik dat er sprake is van tweetakt olie in de benzine van een viertakt motor zal de motor onregelmatig gaan lopen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de benzine niet meer goed kan verdampen.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie.
Door te kiezen voor een 4-takt motor hoeft er minder te worden gecontroleerd op het oliepeil, de 2-takt motor verbruikt olie. Een 4-takt motor is een stuk zuiniger dan de 2-takt motor en in praktijk, mits goed onderhouden, zeer betrouwbaar.
Het verschil met een 2-takt motor zit hem in de manier waarop de brandstof verbrandt wordt. Een 4-takt motor heeft twee extra cilinderslagen ten opzichte van een 2-takt motor. In een 4-takt motor bestaat de verbranding uit vier zuigerslagen.
Gebruik de 2-takt olie voor een 2-taktmotor en visa versa. 4-takt olie verbrandt minder snel in tegenstelling tot 2-takt olie. Gebruik je 4-takt olie in een 2-taktmotor, dan leidt dat tot ernstige aanslag op de motor. 2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen.
De 2-takt scooter
En omdat de 2-takt meer olie verbruikt (1 op 20 tot 25) in relatie tot de 4-takt, is het ook nog eens minder milieuvriendelijk. Verder maakt deze motor ook nog eens een stuk meer geluid, vaak tot er ergernis van de rijders zelf.
Amsterdam is de eerste stad in Nederland die de speciale milieuzone invoert. De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in.
4-takt motor
Dan raden wij het af om Euro 95 E10 te gebruiken. Voor een tuinmachine met een viertaktmotor van na 2012? Kijk dan eerst in de handleiding van het product, hierin staat aangegeven of de motor geschikt is voor het gebruik van Euro 95 E10.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Bij normaal gebruik, gebruikt een 4-taktmotor minder brandstof dan tuingereedschap met een 2-taktmotor. Bijkomend voordeel van een 4-taktmotor is dat je geen mengsmering hoeft aan te maken. De benzine en olie kun je gewoon in twee aparte tanks gooien.
4 takt motoren in merendeel grasmaaiers
Dit zorgt er voor dat het wordt aangeraden om bij dergelijke machines gebruik te maken van loodvrije benzine 98oc.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Alle STIHL-machines met uitzondering van de grasmaaiers van STIHL/Viking draaien op een tweetakt mengsmering. De grasmaaiers van STIHL/Viking draaien op een viertakt mengsmering, of Euro 95/98. Als STIHL vakhandelaar raden wij voor uw tuinmachines alkylaatbrandstoffen van STIHL of Aspen aan.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
De meest gebruikte 4 takt scooter olie is 10W 40 en/of 5W40, deze kunt in onze webwinkel vinden.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Voor deze motoren is het dus mogelijk dat je de juiste brandstof zelf maakt. Je mengt dan de voorgeschreven 2-takt olie met E5 benzine, in de verhouding die de fabrikant voorschrijft. Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5.
Verkeerde olie kan motorschade veroorzeken. Laat je dus niets zomaar aansmeren. Om de +- 3000 km moet de olie worden ververst. Dan moet alle oude olie er uit en moet de motor worden gevuld met nieuwe olie.
In het geval van een viertaktmotor is dat meestal benzine, maar diesel komt ook voor. De brandstof wordt in de vorm van een nevel (vele kleine druppeltjes) in de cilinder van de motor gespoten en daar door een vonk aangestoken. De brandstof ontploft dan en duwt de zuiger dus weg.
De voordelen van tweetaktmotoren: Ze zijn goedkoper. Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger.
Hallo, een 4 takt motor is minder sterk dan een 2 takt motor, een 4 takt van bijv 15 cc is een 2 takt van ongeveer 10 cc.