De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu. Wanneer de accu gemonteerd is in een machine, auto of bijvoorbeeld een boot, en de motor is zojuist uitgezet, dan is het voltage hoger dan bovenstaand omschreven.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
Onvoldoende spanning
Je kunt de accuspanning meten met een voltmeter. Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Om probleemloos te kunnen starten, heeft de thermische motor van een wagen doorgaans een batterij (een accu) nodig die voor meer dan 75% geladen is. Koude temperaturen verminderen het vermogen van de batterij en bemoeilijken een degelijke oplading.
Bij de eenvoudige en vaak goedkope acculaders wordt de laadstroom gespecificeerd voor de nominale accuspanning (= 12 of 24 Volt). Voor het laden van een accu is een hogere laadspanning nodig, namelijk 14,4 of 28,8 Volt.
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als je ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in je auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt.
De auto accu op een acculader aansluiten? Om de accu volledig op te laden bent u tussen de 9 en 12 uur kwijt. Beter is het om gewoon een halfuur met de auto te gaan rijden. Hiermee voorkomt u dat u de auto gedurende een halve dag niet kunt gebruiken.
In het kort: V (Voltage) = Zegt iets over de spanning. Met een hoger voltage heb je een sterkere accu-powertool. Ah (Ampere-uur) = Zegt iets over de grootte (capaciteit) van een accu.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Een batterij slijt als hij leegloopt of oplaadt. Je kan slijtage niet voorkomen, maar wel beperken. De meeste slijtage treedt op bij het opladen van de laatste 20/30 procent. Volledig opladen tot 100 procent zorgt voor ongeveer 10 keer zoveel slijtage als opladen tot 70 procent.
U kunt een druppellader natuurlijk ook gewoon gebruiken voor het laden en onderhouden van de accu van een voertuig dat u wel regelmatig gebruikt.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Bij overlading en/of te diepe ontlading van de accu (dit is meetbaar) vervalt helaas elke aanspraak op garantie. Bewaar een accu nooit in ontladen toestand. Zorg er dus voor dat deze altijd goed op spanning is. Controleer de ladingstoestand van de accu bij voorkeur iedere maand.
Mastervolt Gel (2 V, 12 V) en Mastervolt AGM (6 V, 12 V) accu's dient u te laden met een spanning van 14,25 V bij 25 °C voor 12 V installaties, en 28,5 V bij 25 °C voor 24 V installaties.
Hoe vaak je een batterij kunt opladen, ligt aan het soort oplaadbare batterij. De aantallen variëren van 300 tot 1500 keer.
Je moet daarvoor de auto gedurende 5 á 10 seconden starten zonder dat hij aanspringt en dan de accuspanning meten, gewoon op de accupolen. Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Elke accu heeft last van zelfontlading. Hoeveel ontlading in hoeveel tijd is een onbekende factor maar als vuistregel wordt zo'n 5% per maand opgegeven en een startaccu mag tot 20% ontladen worden.
AGM onderhoudsvrije loodaccu's
Houdt rekening met het feit dat bij vorst de actieradius tot 50% kan verminderen, lege accu's en vorst is een slechte combinatie en zal levensduur snel beperken. De accu met voorkeur laden boven de 10 graden.