Je elektrische auto opladen in Duitsland kan vaak langs de snelweg of net daarbuiten: bij een Raststätte. Ook vind je in Duitslandladers bij Lidl of Kaufland. Om deze laders te activeren heb je vaak wel een laadpas of App nodig.
Laadpassen in Duitsland
De laadpas van ANWB wordt op de meeste netwerken geaccepteerd, zo ook op alle laadpunten die zijn aangesloten bij Ladenetz. Er zijn ook Nederlandse laadpasaanbieders die niet werken met Ladenetz. Als extra Duitse laadpas is daarom de pas van Maingau aan te bevelen.
Plugsurfing is dé app voor EV-rijders. De unieke laadpas en de gratis Plugsurfing-app geeft je namelijk toegang tot Europa's grootste en meest up-to-date netwerk van laadpalen voor elektrische auto's. Zo zoek en navigeer je naar meer dan 200.000 auto-laadpunten in heel Europa! Lees hier meer over plugsurfing.
Check jouw laadpas
Niet alle passen hebben namelijk afspraken met alle providers van laadpalen in het buitenland en dan is het vaak handig om een of enkele andere laadpassen bij de hand te hebben. Vaak kun je ook via een QR code op de laadpaal online en met een credit card laden in het buitenland.
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Je hebt niet altijd een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. In veel gevallen kun je een mobiele app gebruiken die gekoppeld is aan je bankrekening of creditcard. Het is dus niet zo dat je even de bankpas of creditcard langs de paal swiped en dan met laden kan beginnen.
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Bankkaart (krediet of debet)
Je kan je kredietkaart ter plekke bij de laadpaal gebruiken via de QR-code of de identificatie op de paal. Je moet je dus aanmelden bij de laadpaal met een geconnecteerde smartphone en de instructies opvolgen. Dat kan omslachtig en vervelend zijn, vooral wanneer het regent of donker is.
Voor laden in het buitenland kun je het beste de Shell Recharge laadpas en de ChargePoint laadpas aanvragen omdat deze gratis aan te vragen zijn en samen een goede dekking hebben in heel Europa. Verder is het handig om de ANWB laadpas aan te vragen voor op vakantie als je ANWB-lid bent.
New kid on the block: EnBW
Vanaf 25 januari wordt de laadpas van Energie bedrijf Baten-Wuttenberg (EnBW) ook bij Fastned geaccepteerd en EnBW heeft een interessante tariefstructuur. Met deze laadpas betaal je voor CCS en ChaDeMo (DC) snelladen bij Fastned €0,49/kWh.
Laadpaal zoeken in ANWB Onderweg app
In de app ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
De gratis laadpas die het best geschikt is voor snelladen in Nederland en Europa is de Shell Recharge laadpas. Door met deze pas enkel bij Shell Recharge laadpalen langs de snelweg te laden, betaal je het laagste snellaadtarief van € 0,73 per kWh. Shell Recharge rekent verder nog met vaste laadtarieven.
Vanaf nu kan de elektrisch rijder opladen en direct afrekenen met de pinpas, creditcard of wearable!
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
Het aanvragen van een laadpas is erg eenvoudig. In ons overzicht kan je alle laadpassen vergelijken. Vervolgens kom je via de knop terecht bij het aanmeldformulier van de laadpas. Hierbij geef je je NAW-gegevens op, je betaalgegevens en in wat voor een vorm je je laadpas wilt.
Een abonnement bij een slimme laadpaal helpt bij storingen op afstand en verrekent jouw stroomkosten.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Met de Shell Recharge laadpas heb je toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in Europa. Bovendien kun je hem gratis aanvragen en gebruiken.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.