Het afgelopen gebruiksjaar kwam het totale aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen) uit op ongeveer 256.500. Dat is lager dan vorig jaar; toen waren het er ongeveer 288.000.
Op Schiphol waren in 2022 ruim 422 duizend vliegtuigbewegingen, bijna 48 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal vluchten binnen het handelsverkeer kwam uit op bijna 398 duizend, een toename van 49 procent.
1.267 vluchten per dag (gemiddeld)
Gedurende de dag is er is aantal piekperioden, zowel in het binnenkomende als in het uitgaande verkeer. Tijdens deze piekuren worden ruim honderd vluchten per uur afgehandeld.
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Van de 36 mensen aan boord van KLM-vlucht 823 overleven er 16 de crash.
Leeftijd van een vliegtuig
Commerciële vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze in principe voor onbepaalde tijd meegaan. Daarom zijn ze ook zo duur. Voor maatschappijen is vliegen met vliegtuigen van 25 jaar of ouder dan ook de normaalste zaak van de wereld.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Door de drukte op Schiphol zijn vandaag 5.000 tot 10.000 mensen gedupeerd, zegt een woordvoerder van de luchthaven tegen RTL Nieuws. Schiphol noemt de grote drukte op de luchthaven en de annulering van enkele vluchten 'ontzettend vervelend' voor reizigers en ook voor luchtvaartmaatschappijen.
ATLANTA - De luchthaven van Atlanta blijft de drukste luchthaven ter wereld. De thuisbasis van KLM-partner Delta Air Lines verwerkte vorig jaar bijna 94 miljoen passagiers.
Tot 2020 trok Londen Heathrow de meeste passagiers. Zowel in 2020 als in 2021 waren Frankfurt Main en Madrid Barajas de derde en de vierde luchthaven van Europa. In 2020 en 2021, tijdens de coronapandemie, reisden de meeste luchtvaartpassagiers binnen de Europese Unie via Parijs, Charles de Gaulle.
In 2020 was het Guangzhou Baiyun International Airport, met 43,7 miljoen passagiers. Het had alles te maken met corona. Atlanta Airport is de grote hub voor Delta Air Lines, dat de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld is, en partner van KLM en Air France in Skyteam.
Stikstofoxiden. De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.
Transavia vliegt meer dan 10 keer per dag vanaf de grootste luchthaven van Nederland: Amsterdam Schiphol. De luchthaven is gemakkelijk te bereiken per auto, trein en bus. Weet je al waar we je naartoe mogen brengen? Wij vliegen vanaf de luchthaven Amsterdam Schiphol naar meer dan 60 bestemmingen.
De netto-omzet is met 18,6% gestegen naar 816 miljoen euro (2020: 688 miljoen euro). Schiphol Group heeft in het kader van de NOW-subsidieregeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) een beroep gedaan op overheidssubsidie ter waarde van 84 miljoen euro.
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Bijzondere startbanen
De langste startbaan ter wereld ligt op Luchthaven Chamdo Bangda in de Tibetaanse Autonome Regio met een lengte van 5500 meter. Een landingsstrook is een al dan niet verharde vlakke strook grond die gebruikt kan worden als start- en landingsbaan voor vliegtuigen.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Een vliegtuig daalt ongeveer 300 meter (1000 voet) per minuut. Voor een daling vanaf 10 kilometer in een rechte lijn naar zeeniveau heb je dus een half uur nodig.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Qatar Airways
Qatar Airways wint geregeld de strijd als beste vliegmaatschappij. Ondanks dat er ook bij Qatar Airways geen incidenten in haar 20-jarig bestaan zijn geweest, schopt Qatar zich tot de 6e plek.