Bij het rijden op benzine komt per kilometer 21 gram stikstofdioxide in de lucht. Bij het rijden op diesel is dat 365 gram per kilometer. Ook nieuwe auto's die op diesel rijden, stoten meer stikstofdioxide uit dan elektrische auto's, en ook meer dan auto's die op benzine rijden.
De CO2-uitstoot in gram per autokilometer is dus hoger, namelijk: Elektrische auto: 71. Hybride auto (benzine/elektrisch): 145. Auto (benzine): 195.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
In elke autobrandstof is een bepaalde hoeveelheid koolstof aanwezig, welke zich bij verbranding hecht aan zuurstof uit de lucht. Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram.
Het wegverkeer heeft vorig jaar 17 procent van de emissie van kooldioxide (CO2) in Nederland veroorzaakt. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over het wegverkeer in 2018. Kooldioxide is een broeikasgas dat ontstaat bij de verbranding van de koolstof in brandstoffen.
Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Hoeveel CO2 stoten auto's uit: 3,6 miljard ton CO2 per jaar.
Minder autogebruik is ook goed voor het milieu. Reizen met de auto zorgt voor zo'n 12% van de klimaatbelasting van je huishouden. Dat is een flink aandeel! Door verbranding van benzine of diesel stoten auto's CO2 uit, wat bijdraagt aan klimaatverandering.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld. De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen.
Over het algemeen blijft de trein - in termen van broeikasgasemissies - de meest milieuvriendelijke vorm van gemotoriseerd passagiersvervoer in Europa, in vergelijking met reizen per auto of vliegtuig.
Per dag komt een gemiddeld mens dus op zo'n dertig gram stikstofuitstoot.
Een elektrische trein verbruikt 2 gram CO2 per kilometer, een elektrische auto 54 gram, een dieselauto 131 gram en een benzineauto 149. Een bus, tram of metro is weliswaar zuiniger dan een auto, maar stoot volgens Milieucentraal wel 96 gram CO2 per kilometer uit.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Deze is vastgelegd in de STAGE (voor trekkers en bouwmachines) en EURO (voor trucks) emissienormen. De stikstof limieten voor alle STAGE en EURO emissienormen vind je hier. Dus theoretisch gezien heeft een STAGE IV tractor/machine of een EURO6 truck een maximale stikstof uitstoot van 4,26 gram NOx per liter diesel.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Elektrische Dacia Spring is meest milieuvriendelijke auto op de markt, blijkt uit onderzoek.
Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto's géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto's mogen nog wel blijven rijden.
LPG of GAS is het milieuvriendelijkst, gevolgd door benzine. Zwavelarme diesel is dan weer milieuvriendelijker dan gewone diesel.
De invloed van de mens op de productie van reactief stikstof heeft gevolgen voor het klimaat. Direct doordat het leidt tot de productie van lachgas (N2O), een broeikasgas met een ongeveer driehonderd keer sterker effect dan het broeikasgas koolstofdioxide.
In Nederland is de CO2-uitstoot gestegen van 101 g/km in 2015 via 106 g/km in 2016 tot 109 g/km in 2017. De CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's in de EU daalde nog van 120 g/km in 2015 naar 118 g/km in 2016, maar is in 2017 vrijwel gelijk gebleven (119 g/km) volgens EEA (2018).
Kijkend naar de stikstof uitstoot zitten motorfietsen met de Euro-4 norm op hetzelfde niveau als dieselauto's die voldoen aan de Euro-6 norm, benzine auto's met euro-6 normering doen het qua uitstoot twee keer zo goed en stoten ongeveer de helft minder uit.
De zes grootste uitstoters zijn: China, Verenigde Staten, EU27, India, Rusland en Japan [1]. De daaropvolgende acht landen met de grootste broeikasgasuitstoot zijn Brazilië, Indonesië, Iran, Canada, Saoedi-Arabië, Australië, Mexico en Zuid-Korea.
In 2021 stootte het Nederlandse vervoer over land (spoor- en wegvervoer) 6,1 miljard kilo aan CO2 uit. De uitstoot die plaatsvond in het buitenland is hierin meegerekend, de uitstoot van buitenlands spoor- en wegvervoer in Nederland is hierin niet meegerekend.
De ecologische impact van een normale fiets is dan gemiddeld zo'n 90 tot 140 kilo CO2-equivalent. Bij de productie van een elektrische fiets komt, vanwege accu en motor, ongeveer twee keer zoveel broeikasgas vrij.