Laat het bedrijf per mail weten dat je ten onrechte een pakketje of abonnement hebt ontvangen en dat je niet betaalt omdat je niet verplicht bent het af te nemen. Ongevraagde (vervolg)zendingen mag je zonder te betalen houden. Laat het bedrijf ook weten dat je bereid bent het pakketje op hun kosten terug te sturen.
De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Een bedrijf mag u geen producten toesturen waar u niet om heeft gevraagd. Doet een bedrijf dit toch in de hoop dat u het product koopt, dan mag u het product houden. U hoeft hier dan niet voor te betalen.
Zo werkt pakketjesfraude
De oplichter plaatst online een bestelling onder een valse naam en geeft uw adres op als afleveradres. In het bestelproces kiest hij ervoor om de aankoop achteraf te betalen. Na het plaatsen van de bestelling houdt de oplichter de verzending van het pakketje nauwlettend in de gaten.
In de meeste gevallen kunt u dan het beste contact opnemen met de leverancier. Zij zorgen er dan voor dat het pakket alsnog op het juiste adres terecht komt. Maak het pakket of de post nooit open, dat is namelijk in strijd met de privacywetgeving.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Heb je een retourlabel ontvangen of geprint? Of heb je een digitale code voor retour ontvangen? Stuur je pakket direct en gratis terug.
Doe aangifte bij de politie
Het misbruiken van de persoonsgegevens van een ander is strafbaar. Doe daarom aangifte bij de politie. Stuur een kopie van uw aangifte naar het bedrijf waar de identiteitsfraude gebeurde. U kunt ook contact opnemen met Slachtofferhulp voor hulp of steun.
De onterechte rekeningen zijn het gevolg van bestelfraude. Hierbij gebruikt een internetcrimineel andermans persoonsgegevens om een bestelling te plaatsen. Met een simpele truc kan de oplichter op naam en adres bestellen en het pakket naar een ander afleveradres sturen.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen.
Als de verkoper het niet goed oplost, mag u de koopovereenkomst beëindigen. Dat noemen we ook wel 'ontbinden'. U hebt recht op uw geld terug en moet het product teruggeven. Om de overeenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper.
ACM Consuwijzer: informatie en advies bij problemen met producten. Op de website van ACM ConsuWijzer leest u wat uw rechten zijn als consument. ACM ConsuWijzer is het overheidsloket voor consumenten. Met juridische vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
Bij uitkeringsfraude verstrekt u onvolledige of onjuiste gegevens aan een uitkeringsinstantie, maar het verzwijgen of niet tijdig verstrekken van gegevens valt ook onder uitkeringsfraude. Wanneer u zich schuldig maakt aan uitkeringsfraude dan ontvangt u een uitkering geheel of ten dele onterecht.
Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de app KopieID. Oplichters kunnen in uw afval zoeken naar loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren.
In principe zijn de adresgegevens die bij het IP-nummer horen alleen bekend bij de internetprovider. Zij zullen deze gegevens nooit zomaar aan iemand geven. Zelfs niet aan de politie. Alleen wanneer er iets strafbaars is gedaan en een officier van justitie opdracht geeft aan de internetprovider, zullen ze dit doen.
Adresfraude melden via Centraal Meldpunt Nederland: Meld.nl. Bij adres-fraude geeft iemand aan ergens anders te wonen dan waar hij werkelijk woont om zo meer uitkering of toeslagen te kunnen ontvangen.
Criminelen misbruiken uw BSN nummer om identiteitsfraude te plegen. Met uw persoonlijke gegevens die ze hebben bemachtigd (bijvoorbeeld via phishing), kunnen bankrekeningen geopend worden om aankopen op krediet te doen, of om crimineel geld naar door te sluizen.
Moet een webshop verzendkosten terugbetalen? Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
De kosten hangen af van de bestemming, het formaat en het gewicht van het pakket. Binnen Nederland retourneer je al vanaf €2,95.
Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel. Let op: Dit geldt alleen als je de hele bestelling terugstuurt.
Ieder heeft het recht op eerbiediging van zijn brief- en telecommunicatiegeheim. Beperking van dit recht is mogelijk in de gevallen bij de wet bepaald met machtiging van de rechter of, in het belang van de nationale veiligheid, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.