Terwijl de gemiddelde brutowinstmarge in alle bedrijfstakken in het eerste kwartaal van 2022 45,81% bedroeg, was dat slechts 18,98% in de levensmiddelen- en drankensector. Evenzo bedroeg de gemiddelde EBITDA-marge 19,69% in hetzelfde tijdsbestek, maar slechts 11,13% in de sector voeding en dranken.
De winstmarge ligt tussen de 6% – 10%. Een Full service restaurant werkt met meer personeel en heeft vaak ook een hogere inkoop. Het gevolg hiervan zijn hogere kosten en daardoor een lagere winstmarge, namelijk tussen de 3%-5%. De gemiddelde winstmarge voor een fast food restaurant ligt tussen 6 – 9% .
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
De winstmarge bij eten ligt wat lager dan bij drinken, legt Van der Veer uit. De stelregel is dat je 30 procent van de omzet mag uitgeven aan inkoopkosten. ''In het hogere segment liggen de marges lager, daar houd je van elke euro omzet maar zo'n 60 eurocent over.
De 20 producten met de grootste winstmarges: Popcorn Popcorn in de bioscoop heeft een winstmarge van 1.275% Medicijnen die voorgeschreven worden in de VS. Winstmarges van 200 tot 3.000% Diamanten 'The girls best friends'.
Bedrijfsresultaat restaurants en cafetaria's
Hierbij wordt in de branche restaurants en cafetaria's gemiddeld een bruto marge van 69.0% behaald.
"De marge is bij het Europese deel van Albert Heijn flink gedaald en zakte van 4,4% in het Covid-jaar 2021 tot 3,6% in 2022 toen het publiek weer buiten de deur kon gaan eten en daar ook massaal gebruik van ging maken", zegt Sloot.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Marge: voorlopige conclusies marges supermarkten 2020
De marge in alle omzetklasses neemt procentueel toe. Gemiddeld over alle klasses en formules is dit 0,6%-punt stijging ten opzichte van de netto-omzet, van 19,7% in 2019 naar 20,3% in 2020.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Brutowinstmarges voor restaurants
Voor financieel levensvatbare restaurants schommelt de brutowinst rond de 70%, wat betekent dat elke € 100 die een gast in je zaak besteedt jou € 70 brutowinst oplevert.
De horeca kent echter een gouden vuistregel: het inslagpercentage mag niet meer dan 30% zijn. 'Het zonnige Kengetal' doet het dus aardig. Er is wel een verschil tussen de werkelijke inslag en de normatieve inslag (een van tevoren vastgesteld bedrag wat u aan inslag wilt uitgeven).
Wanneer je een marge van 25% hanteert, dan betekent dit dat 25% van je verkoopprijs uit marge bestaat. Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33.
In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.
Het voordeel van rekenen met een winstmarge in de verkoopprijs (en dus niet over de inkoopprijs) is dat dit veel veiliger is in het dagelijks gebruik. Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.
Uit onderzoek van de Europese Centrale Bank (ECB) blijkt dat juist die enorme winsten de reden zijn dat onze boodschappen zo duur zijn. Deze zorgen voor een groot deel van de prijsstijgingen. Andere factoren – zoals hogere arbeidskosten, transportkosten of hoge gasprijzen – hebben een minder groot effect op de prijzen.
Het salaris van een ondernemer supermarkt begint bij € 3.800 per maand. Het beroep ondernemer supermarkt is een variant van het beroep Bedrijfsleider / ondernemer supermarkt. Het salaris van Bedrijfsleider / ondernemer supermarkt ligt gemiddeld op € 4.800 bruto per maand.
Dat betekent een daling van 5% ten opzichte van 2021. De nettowinst viel terug van 114,3 miljoen naar 79,7 miljoen euro. De daling in de winst wordt verklaard door de uitdagende marktomstandigheden, de oplopende kosten door de inflatie en de investeringen die het bedrijf doet in België.
De groothandel koopt ze voor 0,17 euro per frikandel in bij de fabrikant. De friturist betaalt 0,50 euro bij de groothandel en de consument legt gemiddeld 1,75 euro neer voor een frikandelletje. Daarmee is het één van de goedkoopste snacks met de ruimste marge in de frituur.
Het salaris van een snackbarhouder begint bij € 1.800 per maand. Het beroep snackbarhouder is onderdeel van de beroepsfamilie Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars. Het salaris van Managers café, fastfoodrestaurants en snackbars ligt gemiddeld op € 3.400 bruto per maand.
Een gemiddelde snackbar draait een omzet van zo'n 120.000 euro per jaar. Omzetten van 350.000 euro of meer zijn ook haalbaar. Afhankelijk van de kosten die je maakt kan je hier dus een goed inkomen aan over houden.