Een kwartiertje lezen per dag is al genoeg om je brein scherp te houden. Neurowetenschapper Kristen Willeumier legt aan Mind Body Green uit hoe dit precies zit.
De inspectie geeft aan dat de tijd voor taal en lezen ongeveer 8 uur per week zal moeten bedragen. Voor scholen met veel leerlingen met een taalachterstand (scholen in de schoolgroepen 4 tot en met 7) is meer nodig, namelijk 9-10 uur per week.
Als je elke dag minstens 10 minuten leest, vergroot je je leesvaardigheid. Je zult al snel merken dat je sneller en beter gaat lezen. Ook leer je steeds meer nieuwe woorden kennen. Doordat je veel leest, doe je veel (nieuwe) informatie op.
34 regels van gemiddeld 9 woorden per regel op een pagina, 180 pagina's in totaal brengt je bij de volgende scores: Als je 250 woorden per minuut leest dan kost je dat iets meer dan 3,5 uur tijd. Als je 500 woorden per minuut leest ben je 1 uur en 50 minuten aan het lezen.
Af en toe hoor je van die jubelverhalen van mensen die zeggen veel sneller te kunnen lezen na het volgen van zo'n cursus snellezen. De wetenschap zegt echter dat snellezen niet werkt. Het gaat volgens ze ten koste gaat van wat je begrijpt van een tekst.
Maar wat je ook doet tijdens het lezen, zorg ervoor dat je in ieder geval minimaal 15 minuten leest. Alleen door dit minimum aan te houden kun je namelijk de gezondheid van je hersenen verbeteren. Dus zoek een boek dat je aandacht kan vasthouden en sla deze elke dag even open!
De gemiddelde lezer blijkt zo'n 250 woorden per minuut te lezen. In een roman staan ongeveer 300 woorden per bladzijde. Een gemiddelde lezer leest dus bijna een bladzijde per minuut. Met wat rekenwerk betekent dat dat een gemiddelde lezer over Pilaren van de aarde zo'n 20 uur zou doen.
Hoe dik zijn de boeken die je normaal gesproken leest? 250-300 pagina's is wel een gebruikelijk midden. Dat zijn dus zo'n 40 pagina's per dag (gemiddeld een uur lezen).
Lezen stelt je in staat kennis en inzichten op te doen over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg, en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren.
(Voor)lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen en aan de kansen die zij krijgen op school en in de maatschappij. Lezen verruimt ons denken, leert ons om anderen beter te begrijpen en vergroot ons welzijn. Juist daarom is inzetten op leesbevordering zo onontbeerlijk.
Je slaapt dieper door te lezen voor het slapengaan
Door te lezen, kan je brein ontspannen en verminder je de stress van de dagelijkse sleur. Tijdens het lezen pieker je niet over de dag of maak je je zorgen over wat je morgen allemaal moet doen. En daardoor slaap je rustiger én dieper en word je dus uitgeruster wakker.
Een mogelijke oorzaak van het afnemende leesplezier is de zogeheten fourth grade slump. In het Nederlands: de 'groep 6-crisis'. Gedurende de basisschool verschuift de focus hoe langer hoe meer van het 'leren om te lezen' naar het 'lezen om te leren'.
Veel dyslectici lezen gemiddeld 50 tot 150 woorden per minuut. De gemiddelde leessnelheid (van niet-dyslectici) is 250 woorden per minuut.
Bij een leessnelheid van 600 woorden per minuut STOPT je geest met het produceren van associaties, beelden of herinneringen die ontstaan tijdens het lezen. Boven die snelheid lees je alleen nog maar en kun je alle informatie in je opnemen die je leest. Dan kun je je dus ook beter concentreren!
'Het is inderdaad bedoeld voor non-fictie, niet voor literatuur', zegt Plusquin. 'Over een goed boek van 100 bladzijden kan ik soms 4 uur doen, om elke zin afzonderlijk te kunnen proeven.
Lees elke dag minstens een halfuur
En een halfuur op de hele dag, is bijna niets. In dat halfuurtje kan je zo'n 40 bladzijden lezen, wat maakt dat je (uitgaande van een gemiddeld boek met 250-300 pagina's) het boek aan het eind van de week uit kan hebben.
Nederlanders lezen gemiddeld 5,7 gedrukte en 3,3 digitale boeken per jaar, opgeteld goed voor negen boeken per jaar. Dit is een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Deze groei komt mogelijk door een verandering in de vraagstelling.
Hoe dik zijn de boeken die je normaal gesproken leest? 250-300 pagina's is wel een gebruikelijk midden. Dat zijn dus zo'n 40 pagina's per dag (gemiddeld een uur lezen). Hou dat aan.
Bij de berekening van de studielast per vak is uitgegaan van de algemene norm voor het bestuderen van literatuur: 5 pagina's literatuur per uur. Wanneer literatuur niet grondig bestudeerd, maar alleen gelezen dient te worden geldt een norm van 6 à 7 pagina's per uur.
Gemiddeld kun je daar zo'n 450 woorden op kwijt. Meer kan uiteraard maar dan gebruik je geen witregels en dat komt het overzicht tijdens de speech niet ten goede. Met 4 pagina's volgeschreven zit je overigens al snel op 15 minuten spreektijd.
Het geschatte resultaat: kinderen leren max. 1000 nieuwe woorden per jaar. Probleem: in de praktijk is dit meestal veel lager, want: veel van de aangeboden woorden zijn bij een groot deel van de kinderen al bekend (uit onderzoek is gebleken dat dit voor maar liefst 40% van de aangeboden woorden uit een methode geldt!)
Lezen, een leuke bezigheid voor de één, een saaie aangelegenheid voor de ander. Wel is bewezen dat lezen erg goed is voor je. Te veel lezen is weer minder goed, omdat de dimensie diepte ontbreekt wanneer je te lang naar iets staart op een te korte afstand. Maar 1 boek per week is perfect.
Stichting Lezen en Pisa geven aan dat elke dag 15 minuten lezen leidt tot het lezen van 1 miljoen woorden en dat daardoor de woordenschat vergroot. Leerlingen gaan 40 schoolweken lang, 5 dagen in de week naar school.