Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Hierdoor – en uiteraard door de stijgende energieprijzen – is het aanbieden van gratis laden voor de supermarkt niet meer te doen. Wat dat concreet voor jou betekent? Dat je vanaf 2023 je elektrische auto alleen nog oplaadt met de Lidl Plus-app, een eigen laadpas of creditcard. Niet meer gratis, wel met korting.
Je kunt gebruik maken van onze laadpalen met jouw eigen laadpas. Het is niet mogelijk om een laadpas bij Lidl aan te vragen. Wil je meer informatie over de laadpalen bij onze Lidl filialen klik dan hier. Op deze pagina vind je de algemene gebruikersvoorwaarden, instructies en tarieven van onze laadpalen.
Voordelig laden via LidlPlus, de klantenapp van Lidl
Klanten kunnen laden aan een voordelig tarief via de Lidl Plus App. Zowel voor de snelladers (DC) als voor laders met wisselstroom (AC) gelden sterk concurrentiële prijzen. Zo kan snel laden aan 0.55 euro/kWh en traag laden aan 0.38 euro/kWh*.
Je kan jouw auto gedurende één uur opladen tijdens de openingstijden van de winkel. Gebruik de winkelzoeker rechtsbovenaan onze homepagina om de openingsuren te controleren en of jouw winkel een e-laadstation heeft. Gebruik de app om in real time te checken of er vrije plekken beschikbaar zijn.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
Omdat er meerdere factoren meespelen, kunnen we het beste kijken naar het gemiddelde bedrag dat per jaar aan benzinekosten wordt uitgegeven per auto.
Het opladen is helmaal gratis.
De meeste elektrische auto's laden binnen twee uur, terwijl de Tesla modellen met 5 -7 uur laadtijd de auto's met de langste laadtijd zijn.
Het opladen van je elektrische auto zonder laadpas kan bijvoorbeeld door: Mobiele Apps: Veel laadnetwerken en serviceproviders zoals onze Shell Recharge App. bieden tegenwoordig mobiele apps aan waarmee je je laadsessie kunt starten en beheren.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Betalen met een app, paypal, creditcard, of met je pinpas komt steeds vaker voor. Toch is het ook hier handig om je laadpas mee te nemen. Ten eerste omdat de laadsessie dan op dezelfde rekening komt maar vooral omdat de laadpas het best geaccepteerde betaalmiddel bij Snelladers in Europa is.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde laadpas in Europa. Met 275.000 openbare laadpunten in de EU in ruim 33 landen heeft Shell Recharge een heel groot netwerk. Hierbij kun je gebruik maken van de eigen laadpunten op het Shell Recharge netwerk – dit is het goedkoopst -, of één van de overige netwerken.
Om te kunnen laden heb je wel een laadpas nodig, maar er worden geen kosten in rekening gebracht.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Om je batterij te beschermen tegen beschadigingen gaat opladen steeds langzamer naarmate je batterij voller raakt. Snelladen gaat in het begin dus het snelst, maar daarna zakt de snelheid terug. Hierdoor zijn snelladers vooral geschikt om even snel je lege batterij bij te laden.
Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt. En daarmee kom je meestal weer een paar honderd kilometer verder.
Snelladen
Aanbieders van snelladen hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan. Om 15,3 kWh te laden ben je dan circa € 13 kwijt.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.