Hoe hard vliegt een vliegtuig bij de landing? Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Vaak vliegen ze tussen 7-10 km hoogte. Op het hoogtepunt is het zelfs 11 km.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Het effect is vergelijkbaar met een motor die daadwerkelijk uitgevallen is. Een daling duurt vaak nog zo'n 20 minuten. In die tijd leggen we 'glijdend', afhankelijk van het vliegtuigtype, circa 120 mijl (zo'n 220 km) af. We vliegen dan eigenlijk met een groot zweefvliegtuig.
Alle eenheden zijn in kilo's, omdat het vliegtuig brandstof per kilo verbruikt. 1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Om te beginnen: ook de luchtvaartsector heeft te maken met hogere brandstofprijzen. In het afgelopen jaar verdubbelde de prijs van kerosine grofweg tot vandaag zo'n 1,142 dollar per kilogram.
Wanneer je op de grond staat, op zeeniveau, is je lichaam gemiddeld ongeveer 1 m van het aardoppervlak verwijderd. Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Hun vliegtuig bereikte met de wind in de rug namelijk enorme snelheden tot boven de 1300 kilometer per uur. Ter vergelijk: normaal gesproken vliegt een vliegtuig 900 tot 1000 km/u.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Op een hoogte van 41.000 voet (12,5 kilometer) kan je nog ongeveer 160 kilometer vliegen. Door het verlies van de motoren was er ook een verlies van de hydraulische aansturing. Daardoor wordt het besturen van het vliegtuig erg zwaar.
Op 12 kilometer hoogte vliegen we 'boven het weer'. En dus ook boven de regenwolken. We kunnen zo hoog vliegen door de drukcabine. Die zorgt ervoor dat de druk in de cabine gelijk blijft aan een hoogte van 1.600 tot 2.400 meter.
Wie zwaar ziek is, hoort meestal in bed en heeft rust nodig. Het immuunsysteem kan dan zijn werk doen en de ziekte effectief bestrijden. Een vlucht in een lijnvliegtuig is voor een zieke echter zeer zwaar: Al bij het inchecken moet de passagier meestal wachten.
Hoe hoog vliegt een vliegtuig? – Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
“In Nederland is het ongeveer elke 100 meter dieper 3,2 graden warmer. Je begint met een oppervlaktetemperatuur van 10 graden. Dus op 1 kilometer diepte is het 42 graden, op 2 km diepte 74 graden, en zo verder.”
De laagste temperatuur die we ooit op aarde hebben gemeten is 89,2 graden Celsius onder nul. Dus -89,2°C. Dat was bij het Vostok Station, een Russisch onderzoekstation op Antarctica.
Op 2000 meter hoogte ligt de temperatuur rond -10 °C en op 3000 meter rond -20 °C.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Hoe lang duurt het gemiddeld om een middel-klein Klm-vliegtuig vol te tanken? dat duurt everyone 15 tot 20 minuten Joël. Hm maar een Boeing 747 heeft een tank van 216.000 liter. Dat zou dus 72 minuten duren.