In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant. Tegelijkertijd hebt u voldoende tijd om de banden te vervangen wanneer de grenswaarden dichterbij komen.
Winterbanden moeten zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake). Ook oudere winterbanden die vóór 1 januari 2018 zijn gefabriceerd en alleen de aanduiding M+S hebben, worden nog tot en met 30 september 2024 beschouwd als winterbanden.
Winterbanden zijn in Duitsland verplicht bij winterse omstandigheden. Er is geen vaste periode waarin winterbanden verplicht zijn. Het beste is om winterbanden te hebben tussen oktober en april (dan is er kans op winters weer).
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
Voor banden bestaat geen wettelijke maximum leeftijd. Jaarlijkse controle op haarscheurtjes, beschadigingen, bulten en profieldiepte is voldoende om banden veilig te gebruiken.
Hoe oud mogen autobanden zijn bij de APK-keuring? Voor de APK-keuring is de leeftijd van een autoband niet belangrijk, maar er wordt wel gekeken naar de staat van je banden. Het is in ieder geval belangrijk dat de banden nog voldoende profiel hebben en geen beschadigingen hebben.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Wanneer je in die periode geen winterbanden onder je auto hebt of je banden onvoldoende profiel hebben (minimaal 4 of 5 millimeter voor diagonaalbanden), kun je een boete van 40 euro krijgen. Als je betrokken bent bij een ongeval, kan deze boete oplopen tot maar liefst 5000 euro.
In Duitsland en Oostenrijk is het bij u hebben van een reservewiel niet verplicht, maar wel aan te raden. De regels verschillen per land. In Spanje is bijvoorbeeld wel regelgeving over het verplicht bij je hebben van een reservewiel of bandenreparatieset.
Hoe weet ik hoe oud een band is? Op de zijkant van uw band staat een zogeheten DOT-code. De laatste vier cijfers achter de letters 'DOT' (Department Of Transportation), vertellen wanneer een band is geproduceerd. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het jaar.
Geen vaste datumgrenzen voor winterbanden
De verplichting geldt zoals gezegd alleen bij winterse omstandigheden ("Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte"). Dat betekent dus dat als je in Duitsland een auto bestuurt terwijl de omstandigheden niet winters zijn, je best op zomerbanden mag rijden.
De gemiddelde houdbaarheid van een autoband ligt op circa 6 jaar. Daarna raden wij u sterk aan om uw banden te (laten) vervangen. De kans op een klapband neemt na 6 jaar flink toe met alle gevolgen van dien.
Winterbanden in Oostenrijk zijn bij winterse omstandigheden verplicht tussen 1 november en 15 april. Buiten deze vaste periode kan zeker in de bergen het gebruik van winterbanden ook verplicht zijn. Dat wordt duidelijk gemaakt met een bord.
Het Finse bedrijf Nokian heeft een vierseizoenenband ontwikkeld die maar liefst 128.750 kilometer mee moet gaan. Dat is ongekend lang. Een normale band is vaak na gemiddeld 65.000 kilometer aan vervanging toe.
Het dragen van een FFP2-mondneusmasker in het openbaar vervoer is niet meer verplicht. U moet nog wel een mondneusmasker dragen in ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Vanaf 1 maart 2023 vervalt de testplicht in alle ziekenhuizen en dokterspraktijken. In heel Duitsland is de quarantaineverplichting afgeschaft.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Vooraf. Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
De minimumleeftijd voor het B-rijbewijs ligt in Duitsland momenteel nog op 17 jaar, net als in Nederland. De Duitse Veiligheidsraad wil daarnaast dat het begeleid rijden ook wordt ingevoerd voor 17-jarigen bij het C-rijbewijs. Sinds 2004 wordt het begeleid rijden vanaf 17-jarige leeftijd aangeboden in Duitsland.
In Duitsland moet de auto rijden op banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. Dan gaat het dus om winterbanden zodra het winter wordt of is. Vanaf dan is het ook aan te raden om je auto uit te rusten met winterse veiligheidsartikelen.
4-seizoenenbanden hebben wel minder lamellen dan een winterband en daardoor zijn de stuureigenschappen in de zomer beter. Door de rubbersamenstelling slijten de banden in de zomer wat sneller, maar daardoor ontstaat er weer meer grip op natte wegen. Ook in de winter blijven 4-seizoenenbanden goede grip houden.
Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) schaft de verplichte periodieke keuring voor deze oldtimers af om de lasten voor de eigenaren van deze historische voertuigen te verlichten.
Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg. Daarnaast wordt een prop in de band vaak niet bij de garage gedaan maar als noodoplossing onderweg, bijvoorbeeld door de ANWB.
De wettelijke minimale profieldiepte in Europa is 1,6 mm. Het is echter raadzaam om de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. In de profielgroeven van een band bevinden zich slijtage-indicatoren genaamd TWI (Tread Wear Indicator).