Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen).
Laat de ander uitpraten. Denk na over wat je wil vragen. Je kunt pas een luisterend oor bieden als dat het enige is waar je mee bezig bent en je volledig op dat gesprek kunt focussen.
Het bestaat uit drie factoren: horen, begrijpen / interpreteren en reageren. Goed luisteren betekent dat je je een beeld probeert te vormen van wat de ander wil vertellen of uitleggen. Vaak zul je dat beeld toetsen aan bestaande beelden die je al hebt.
Welke gespreksvaardigheden zijn er? In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.
Hierbij 15 tips om beter te luisteren:
bereid je vragen niet voor terwijl de ander praat: doe dit voor het gesprek of haak in op wat werd gezegd. praat niet over jezelf, laat de ander praten en stel vragen: hou het kort als het over jezelf gaat, zo interessant ben je nu ook weer niet.
De Luisterlijn staat dag en nacht voor mensen klaar met een luisterend oor. De Luisterlijn is per telefoon, mail of chat bereikbaar. Het gesprek kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders.
In een open houding zit je stil en recht op je stoel, met je armen en benen beiden los van elkaar. Door deze houding aan te nemen toon je interesse in je gesprekspartner, laat je zien dat je op je gemak zit en dat je bereid bent om te luisteren naar wat diegene te vertellen heeft.
Empathisch luisteren is… luisteren met de intentie om de ander te begrijpen. Je verplaatst je in het referentiekader van de ander. Dit betekent dat je niet alleen actief luistert; je wilt ook het gevoel van de ander begrijpen. Je luistert dus niet alleen naar de inhoud maar ook naar de emotie.
Er zijn vijf soorten selectieve luistervaardigheden: vragen stellen, het parafraseren van inhoud, het reflecteren van gevoel, concretiseren en samenvatten.
Wat is reflectief luisteren? Reflectief luisteren is beredeneerd gissen naar wat iemand bedoelt, en dit als een soort samenvatting op een stellende manier terug geven.
Open luisteren is niet alleen luisteren naar de woorden, maar ook luisteren naar wat er niet gezegd wordt, naar de stilte tussen de woorden. Het is niet alleen luisteren naar het verhaal over wat er is en wat er was, maar ook luisteren naar het potentieel dat zich nog verborgen houdt, naar de toekomst die mogelijk is.
Een rustige ademhaling zorgt er namelijk voor dat jouw brein een seintje ontvangt dat alles oké is. Neem daarom even de tijd wanneer je merkt dat je moeilijk uit je woorden komt en adem diep in – één, twee, drie – en weer – aaah – uit. Hierbij kun je de '4-7-8'-ademhaling gebruiken.
Neem regie voor dat gevoel, voor het idee dat je niet gehoord wordt. Dat kun je doen door te stoppen met je verhaal en een vraag te stellen, zoals: “Wat hebben jullie mij horen zeggen? Ik blijf namelijk maar praten omdat ik het gevoel heb dat jullie nog niet gehoord hebben wat ik eigenlijk wil zeggen.”
'Praten als een slak' is een geweldige oefening voor mensen die hun spreektempo willen vertragen. Het maakt je namelijk meer bewust van de snelheid waarmee je je verhaal doet. Kies een zin, zoals “Ik zou graag oefenen om mijn impact te vergroten.” Zeg deze zin wanneer je alleen bent, hardop tegen jezelf.
- zich een mening willen vormen; - een bepaalde handeling willen uitvoeren; - een spel mee willen spelen.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.