de webwinkel moet de consument die zijn aankoop ontbindt binnen 14 dagen zijn geld terug betalen; de webwinkel moet álle betalingen die hij van de consument heeft ontvangen terug betalen, dus ook de eventueel betaalde bezorg- en andere bijkomende kosten.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels.
De wet geeft aan dat je moet terugbetalen binnen 14 dagen nadat een consument aangegeven heeft te willen retourneren, NIET 14 dagen nadat je het product daadwerkelijk retour hebt ontvangen.
Betaalt de webwinkel het bedrag niet terug binnen de gestelde termijn (die u heeft gesteld in de betalingsherinnering), dan schakelt u het Invorderingsbedrijf in. Wij zorgen ervoor dat u alsnog uw geld krijgt.
Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is. Dan moet de verkoper het sowieso oplossen.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Een aanbetaling is wettelijk niet verplicht, terugbetaling ook niet. Het hangt af van wat partijen hebben afgesproken, wat er in algemene voorwaarden staat en wat redelijk en billijk is. Als een aanbetaling altijd terugbetaald zou moeten worden voegt het gebruik ervan niet veel toe.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Als u het geld al heeft betaald, maar het failliete bedrijf nog niet heeft geleverd, kunt u de curator vragen of hij de overeenkomst alsnog wil nakomen door u het product te leveren. Als de curator de overeenkomst niet wil of kan nakomen, kunt u hem vragen het door u betaalde geld terug te betalen.
Omgekeerde betaling
Retourpinnen is als het ware een omgekeerde pinbetaling. De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.
Voor zakelijke aankopen, dus aankopen gedaan door ondernemers, geldt eveneens géén herroepingsrecht of wettelijke bedenktijd. Zij hebben zodoende geen wettelijke mogelijkheid om zonder opgave van redenen hun aankoop binnen 14 dagen terug te sturen en hun volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug te krijgen.
Ben je online opgelicht? Blokkeer je pinpas en/of creditcard en doe direct aangifte bij de politie. Voor het melden van fraude kun je terecht op de website van de Fraudehelpdesk of via hun telefoonnummer 088-7867372.
Opgelicht?!, het programma dat oplichters ontmaskert, zal in 2022 verdwijnen van de buis. Onderhandelingen met de NPO over inhoudelijke vernieuwing van het programma of minder zendtijd, zoals recent ook gebeurde bij tv-programma's als Kassa, Radar en Andere Tijden, leverde volgens de AvroTros niets op.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen moet u zich elders melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten).
De aanbetaling van een product is volgens de wet maximaal 50% van het aankoopbedrag. Moet u meer aanbetalen? Dan hoeft u daarmee niet akkoord te gaan. Vindt u het geen probleem om meer dan 50% aan te betalen?
Bedrijven vragen vaak om een aanbetaling. Dat betekent dat je een deel van de rekening vooruit moet betalen. Pas hiermee op. Als het bedrijf failliet gaat, ben je in de meeste gevallen je geld kwijt.
Een aanbetaling is niet verplicht, je bent alleen wel verplicht de aanbetaling te betalen wanneer je dit hebt afgesproken met de verkoper. Dit soort afspraken vind je terug in de koopovereenkomst of in de algemene voorwaarden.
Heb je iets gekocht, maar heb je er achteraf spijt van? Dan kun je in sommige gevallen de aankoop annuleren. Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen. Maar hij mag daarmee wachten totdat hij het product terug heeft ontvangen. Of als jij bewijst dat je het product hebt teruggestuurd.
Maak je een bedrag over tot € 100.000 naar een rekening van één van deze banken? Dan staat het bedrag binnen 10 seconden op de rekening van de ontvanger, ook tijdens weekenden en feestdagen.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.