Het hangt ervan af hoe je rekent. De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Nu is er een compromis bereikt. Auto's op benzine en diesel zijn na 2035 uit den boze, maar auto's op zogeheten e-fuels mogen wel. Dat betekent in de praktijk dat auto's dan kunnen blijven rijden op onder meer diesel en lpg, maar dat moet die brandstof niet uit olie zijn gemaakt, maar op synthetische wijze.
Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komt het broeikasgas CO2 vrij. Dat is slecht voor het klimaat. Daarom stimuleert de Rijksoverheid energiebesparing en de stapsgewijze overgang naar duurzame energie. In 2050 moet het energiesysteem CO2-vrij zijn.
De aard en structuur van onze samenleving blijkt nauw verbonden te zijn met de eigenschappen van die opgeslagen zonne-energie. Met als gevolg dat de samenleving zoals we die nu kennen niet in stand kan worden gehouden zonder fossiele brandstoffen.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Het is een simpel rekensommetje. De ons bekende grote olievelden bevatten nog zo'n 1,3 biljoen vaten olie. Deel die hoeveelheid door de hoeveelheid olie die we op dit moment op jaarbasis consumeren en u komt tot de conclusie dat deze olievelden zeker nog veertig jaar mee kunnen.
Het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals afval, biomassa, houtpellets en houtsnippers wordt populairder. De meeste benzines en diesels bevatten daarom tegenwoordig naast koolwaterstoffen uit aardolie, ook biobrandstoffen.
En voor Nederland is dat bijna 90 procent. Maar volgens een internationale onderzoeksgroep onder leiding van professor Mark Z. Jacobson zouden in 2050 alle 139 naties die cijfers van hun energiesector publiceren, 100 procent zelfvoorzienend kunnen zijn op het gebied van duurzame energie.
Ongeveer tachtig procent van de Nederlandse aardgasreserve is al gebruikt. Met de huidige aardgasreserve kunnen we nog zo'n 17 jaar vooruit. Dat betekent dat het Nederlandse aardgas op het huidige tempo in 2034 dus echt op is. Die 17 jaar is gebaseerd op het productieniveau in 2015.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Zes maanden
Moderne brandstof is daar gevoeliger voor, maar het duurt lang voordat er effecten merkbaar zijn. Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
De Rijksoverheid wil de CO2-uitstoot verminderen door over te stappen op duurzame energie. Daarom kunt u vanaf 2050 in principe niet meer koken op gas of stoken op aardgas.
Zes maanden. Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo'n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
Olie raakt niet op
De grootste misslag is dat de wereld olievoorraad opraakt. Een aantal recente boeken met titels zoals “Zonder olie” beargumenteert dat olie schaars is en dat een sluimerende crisis de oliecrises van de jaren 70 en 80 doet verbleken.
Wat is beter: aardgas of steenkool? Aardgas en steenkool zijn allebei fossiele brandstoffen, die opraken en zorgen voor de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen.
Europa belangrijkste grondstoffenleverancier
Veel fossiele brandstoffen zoals aardolie komen uit Rusland en Noorwegen, zand en grind uit de buurlanden, granen uit Frankrijk. Metaalertsen en sojabonen komen vooral uit Brazilië.
Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komen kooldioxide en andere broeikasgassen vrij, die op hun beurt warmte vasthouden in onze atmosfeer, waardoor zij de belangrijkste veroorzakers zijn van de opwarming van de aarde en de klimaatverandering.
Aardgas is de schoonste fossiele brandstof en heeft de minste CO₂-uitstoot. Omdat fossiele brandstoffen nog decennia lang nodig blijven, is er veel winst te behalen door het gebruik van vooral hout en steenkool te vervangen door gas.
“Aardgas is de schoonste fossiele brandstof”
Bij de verbranding komt CO2 vrij, met klimaatverandering tot gevolg. Daarom moeten we stoppen met het verbranden van álle fossiele brandstoffen. Ook aardgas. Dat gezegd hebbende, is aardgas wel de minst vervuilende fossiele brandstof.
Warmtepompen zijn een interessant alternatief. Je kan ermee je huis verwarmen in de winter, koelen in de zomer en voor warm water zorgen. Vermits warmtepompen elektriciteit nodig hebben, combineer je deze best met zonnepanelen. Er zijn verschillende soorten, met verschillende prijskaartjes en premies.
IJzerpoeder zou het antwoord wel eens kunnen geven. Steek ijzerpoeder in brand en je haalt hoge temperaturen, zonder CO2 uitstoot. Je houdt roestdeeltjes over. Als je daar met schoon geproduceerde waterstof de zuurstof weer uithaalt, heb je opnieuw ijzerpoeder om te verbranden.
Veel experts zijn het erover eens dat de afhankelijkhied van olie niet duurzaam is, het broeikaseffect versterkt en de politieke stabiliteit van de wereld bedreigt. Er worden al energiezuinige auto's en hybride voertuigen, schone diesel en waterstofbrandstofcellen gemaakt.