Hoe kan ik terugboeken? Als je geld ontvangt of betaalt via Tikkie, gaat dat via de Tikkie-tussenrekening. Boek daar dus geen geld naar terug! Als je geld wilt terugboeken naar de betaler van je verzoekje, heb je zijn eigen rekeningnummer nodig.
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Hoe lang is de link in het betaalverzoek geldig? Je hebt 2 weken de tijd om je vrienden terug te betalen. Wel zo handig, als een betaalverzoekje net even niet uitkomt.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
Degene die moet betalen ziet na klikken op de betaallink wel je naam die je hebt opgegeven in Tikkie. Hij ziet ook je (achter)naam die bij je rekeningnummer hoort. Na klikken op de bank naar keuze ziet degene óók je IBAN-bankrekeningnummer. Tikkie is wat dat betreft dus niet anoniem.
De app is beschikbaar voor iedereen met een betaalrekening in Nederland. Want Tikkie is dan wel een initiatief van ABN AMRO, de app is door klanten van alle banken te gebruiken. Voor een betaling via Tikkie gelden voorwaarden . Het downloaden en gebruiken van Tikkie is gratis.
Bij een betaalverzoek is er nog niets terug te boeken. Terugboeken (storneren) kan pas als er een overboeking (betaling) heeft plaatsgevonden.
Tikkie is enorm ingeburgerd om snel geld over te maken naar een bekende. Er kleeft echter ook een risico aan. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de populaire betaal-app van de ABN-AMRO Bank nabouwen. Daarmee hengelen ze gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Wat zijn de limieten van Tikkie? Je betaalverzoek kan niet hoger zijn dan € 750 en je kunt per betaalverzoek maximaal 30 betalingen ontvangen. Per betaalverzoek kunnen vrienden je maximaal € 2.500 terugbetalen. Ook kun je per 24 uur in totaal maximaal € 2.500 ontvangen via Tikkie.
ABN Amro gaat met terugbetaalapp Tikkie de grens over. Consumenten met een Duitse betaalrekening kunnen vanaf maandag ook gebruikmaken van de app waarmee in Nederland al geld kan worden teruggevraagd aan vrienden en bekenden, via WhatsApp of sms.
een Tikkie sturen is heel veilig. De gegevens die je verstuurt zijn digitaal beveiligd via een https verbinding. De gevaren van Tikkie komen vooral voort uit vormen van fraude en oplichting.
U hebt een betaalverzoek of Tikkie ontvangen
Controleer dan eerst de link. Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek. Het vervolg van de betaling verloopt altijd via iDEAL.
Er is nu een update beschikbaar voor de app. Naast het vragen van geld is het nu ook mogelijk om geld aan te bieden, en dat wordt 'Tikkie Pay' genoemd. Dan kan de verschuldigde persoon dus zelf een verzoek maken en die opsturen naar de ontvanger.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
De populariteit van Tikkie is onverminderd groot. Nadat in 2020 en 2021 al records zijn verbroken, zijn er dit jaar wéér meer Tikkies dan ooit verstuurd: 130 miljoen. De waarde van deze Tikkies is goed voor 5,5 miljard euro.
Tikkie heeft in 2022 zo'n 5,44 miljard euro aan betalingen verwerkt, wat naar eigen zeggen een record is. Er werden dit jaar 130 miljoen betaalverzoeken en betalingen verstuurd via de universele betalingsapp van ABN Amro.
Deel ook nooit een kopie van je bankpas met anderen! Door de combinatie van rekeningnummer en pasnummer kan ook opgelicht worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van de afbeelding, het rekeningnummer wordt aangepast en vervolgens wordt er misbruik van de naam gemaakt, zonder dat de rekeninghouder hiervan op de hoogte is.
Eis het geld terug via een brief
Stuur de geldlener dan een brief waarin u eist dat u het geld voor een bepaalde datum terugkrijgt. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief onderhandse lening terugvorderen. Stuur de brief aangetekend. U krijgt dan bewijs dat brief is verstuurd en ontvangen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is kosteloos. Je betaalt wel de standaard kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling (€ 0,15) op je zakelijke rekening.
Met Rabo Betaalverzoek stuur je eenvoudig een betaallink via e-mail, sms of WhatsApp.